Astronautika

atlantis.jpg (64723 bytes)
atlantis_1.jpg (28657 bytes)
atlantis_2.jpg (33449 bytes)
Lansiranje raketoplana "Atlantis" ka ISS-u

Nakon desetak neuspješnih pokušaja uzlijetanja, jučer u 17:14:55 sati po našem vremenu sa raketodroma na Floridi napokon je uzletio raketoplan Atlantis sa sedam članova posade ka Međunarodnoj svemirskoj postaji (ISS).

Prema planu "Atlantis" je trebao poletjeti još 27. avgusta ali je zbog cijelog niza tehničkih problema i tropske oluje Ernesto lansiranje desetak puta odgađano.

Samo lansiranje odrađeno je u gotovo nemogućim uvjetima kako za svemirski brod i astronaute tako i za zemaljsko osoblje, učinjen je čak i svjesni "previd" neispravnosti nekoliko ključnih senzora aparature samog svemirskog broda, pri čemu su se kontrolori leta pouzdali u rezervne ili slične sustave kontrole stanja "Atlantisa" i njegove opreme.

Administracija je vršila pritisak da se lansiranje izvede gotovo pod svaku cijenu, jer da to nije učinjeno tijekom jučerašnjeg dana raketoplan bi bio prizemljen sve do kraja oktobra kada bi se ponovo putanje ISS-a i Atlantisa mogle uskladiti.

U međuvremenu Ruska svemirska agencija učinila je ustupak Amerikancima sačekavši sa lansiranje njihova svemirskog broda "Sojuz" također prema ISS-u kako bi im smanjila gužvu u orbiti i omogućila lagodnije manevre.

Sedmeročlana posada Atlantisa boraviti će u svemiru petnajstak dana, pri tome izvesti tri svemirske šetnje, a u teretnom prostoru ka ISS-u nose 16 tona opreme i namirnica za potrebe ISS-a i posade.

Najveći teret predstavljaju dva velika solarna panela koja će se uz pomoć robot-ruke postaviti na ISS i time omogućiti dvostruko veću proizvodnju električne energije, koja će biti nužna za daljnje opremanje orbitalne stanice.

Za dovršetak izgradnje ISS-a do 2010. godine biti će potrebno još 14-16 letova raketoplana, a tada će, nakon tragedije "Columbie", tri preostala raketoplana zbog sigurnosnih problema i zastarjelosti biti zauvijek umirovljena.

U trenutcima pisanja ovog teksta Atlantis je ušao u orbitu i prema prvim analizama, nema oštećenja na termičkoj oplati broda a svi sustavi letjelice rade normalno.

(10.09.2006.)