Astronautika

misije
Deep Impact - komentar

Dr Zoran Knežević
Iz Astronomije broj 14 prenosimo komentar direktora Astronomske opservatorije Beograd, dr Zorana Kneževića, o misiji Deep Impact

Deep Imact predstavlja nastavak fascinantnog niza NASA-inih misija posvecenih izucavanju malih tela suncevog sistema. Kao i svaki istrazivac koji se bavi upravo ovim telima, s velikim nestrpljenjem i uzbudjenjem ocekujem prve rezultate ove misije, snimke i analize, potvrde pretpostavki i potpuno nova saznanja o strukturi, hemijskom sastavu i nacinu nastanka komete Tempel 1, kometa uopste, ali i naseg planetskog sistema u celini. Sto se moje uze specijalnosti tice, dakle dinamickih osobina komete i posebno mogucnosti da se utice na njeno kretanje, kao sto se moglo videti iz odlicnog clanka o Deep Impact misiji objavljenog u “Astronomiji” broj 13, ne mogu se na zalost ocekivati neki posebni rezultati, jer to i nije bio cilj ove misije. Ne treba ipak zaboraviti znacajne posmatracke i teorijske napore ulozene u precizno odredjivanje kometine putanje u blizini perihela i posebno u razvoj novih metoda za modeliranje negravitacionih efekata, kako bi se letelica dovela do komete i uvela u njenu orbitu sa sto manje utroska dragocenog goriva za manevrisanje (vidi napr. rad koji su u upravo publikovanom Zborniku radova kolokvijuma br. 197 Medjunarodne astronomske unije odrzanog prosle godine u Beogradu objavili S.Chesley i D.Yeomans). Upravljanje letelicom u orbiti pre i posle oslobadjanja impaktora i njegovo precizno navodenje na cilj takodje su izazovi na koje su dinamicari utrosili mnogo casova rada i racuna. Ostaje nam da se nadamo da ce sve proteci u redu i da cemo 4. jula svi zajedno postati bogatiji za jos jedno spektakularno dostignuce savremene nauke.

(10.01.13)