Astronautika

Kliknite na snimak
iss5.jpg (49969 bytes)
spacewalk1.jpg (20185 bytes)
ISS_exp9_orlan_02_padalka_fincke.jpg (48083 bytes)

Jučer u ranim popodnevnim satima (deseta po redu) posada Međunarodne svemirske stanice (ISS), astronaut Leroy Chioao i kozmonaut Salizhan Sharipov uspješno je obavila planirane zadatke na njihovoj prvoj «svemirskoj šetnji» izvan ISSa.
Prilikom izlaska iz ISSa u otvoreni svemir, Chiao, čiji je ovo peti boravak izvan svemirskog broda, oduševljeno je izjavio: «Evo me svemiru, stari prijatelju!».

Točno 08:40 sati po našem vremenu, devetnaest minuta kasnije od planiranog, astronauti su u ruskim svemirskim odijelima tipa «Orlan» izašli iz ISSa i započeli sa pet i pol sati dugom svemirskom šetnjom, tijekom koje su na «Zvezda» modulu, postavili evropsku univerzalnu radnu platformu («ROKVIS») i prototip «robot ruke» («ROKSY») izrađen od strane Njemačke svemirske agencije, što je nužno za manipulaciju tereta i buduće experimente i poslove izvan stanice. Modificirana varijanta takove «robot ruke» biti će montirana na jednom od budućih mobilnih robotičkih laboratorija na Marsu.

Astronauti su na «Zvezda module» postavili i tri ruska kontejnera sa biokemijskim experimentima («BIORISK») koji imaju za cilj proučavanje djelovanja svemirskih uvjeta na organsku materiju, razne bakterije i mikrobe. Informacije prikupljne ovim putem dati će odgovore kako spriječiti kontaminaciju svemirskih tijela mikroorganizmima sa Zemlje, ali i obratno.

Chioao i Shapirov morali su pri tomu premjestiti japanski znanstveni experiment «MPAC&SEED» (ispitivanje utjecaja svemirskog prostora na pojedine materijale) jer je na njegovo ranije mjesto morala biti postavljena antena «ROKVIS» sustava.
Prije povratka u stanicu, astronauti su detaljno fotografirali ISS, posebice kritična mjesta podložna udaru mikrometeorita ili naprezanjima materijala, te izvršili inspekciju «Elektron» i «Vozdukh» sustava.

Ova su dva sustava namijenjena za recirkulaciju/regeneraciju zraka i proizvodnju kisika i vode na ISSu, u nekoliko su slučajeva dosada nakratko otkazivali poslušnost, a pravi se uzrok tim povremenim kvarovima još uvijek nemože pronaći, izjavio je Valery Lyndin, glasnogovornik Ruske kontrole leta, dodavši kako je cijelokupna, nimalo bezazlena svemirska «šetnja» prošla izbanredno dobro!

Bila je ovo 57. svemirska «šetnja» na ISSu od početka njezine gradnje sredinom devedesetih. Chiaou je ovo peti put da je boravio izvan svemirskog broda, dok je Sharipovu ovo prvi izlazak. Za vrijeme dok su astronauti boravili izvan stanice, ona se nalazila u automatskom pilotiranom režimu, a za slučaj nužde, nemogućnosti povratka u stanicu ili potrebe njezina napuštanja, astronautima je na raspolaganju stajao uvijek spreman svemirski brod «Sojuz», koji bi ih sigurno vratio kući

Astronautima je slijedeći izlazak izvan ISSa zakazan za mart, kada će montirati novu komunikacijsko/navigacijsku opremu izvan stanice, koja ima za cilj da omogući pristajanje nove ruske generacije bespilotnih, znatno kapacitetnijih od dosadašnjih brodova te vrste - «Progresa», transportnih brodova nazvanih «Automated Transfer Vechile» («ATV»). Prvi od njih očekuje se na ISSu krajem godine. Ta će oprema na ISS biti dopremljena «Progresom M52», čije se lansiranje planira za 28. februara.

26.01.2005.