Kasini

kosmonautika
Cassini još dvije godine oko Saturna

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Cassini_Huygens – Umjetnički prikaz letjelice Cassini-Huygens iznad Saturnovih prstenova

Američka svemirska agencija (NASA) objavila je odluku o produženju misije robotičke letjelice Cassini za još najmanje dvije godine, sve do lipnja 2010. Letjelica Cassini lansirana je u oktobru 1997. godine. Do Saturna je putovala punih sedam godina (jul 2004.) godine kada je nakon prijeđenih 3,5 milijardi kilometara napokon ušla u njegovu orbitu. Od tada ne prestaje iznenađivati znanstvenike informacijama koje prikuplja i šalje na Zemlju. Upravo su saznanja kako je najveći Saturnov satelit Titan sa svojim jezerima, rijekama, oblacima, kišom, vjetrovima, izglednim vulkanima (iako ne od vode već od metana i etana pri temperaturama od skoro -200C), godišnjim dobima i drugo slika i prilika nekadašnje Zemlje u vrijeme kada se na njoj počeo razvijati život jedan od razloga za produženje misije. Dokazivanje postojanja gejzira na drugom Saturnovom satelitu Enceladusu i potraga za tekućom vodom odmah ispod njegove površine te opažanje i razumijevanje dinamike Saturnovih prstenova kao i drugih zanimljivosti u Saturnovom sustavu vjerojatno će biti dovoljan razlog da se misija letjelice produži i iza 2010. ukoliko letjelica i dalje bude u operativnom stanju.

Tijekom naredne dvije godine očekuje nas na desetke bliskih prelaska Cassini-ja pored Saturna, Titana, Enceladusa, Dione, Rheae i Helene, od kojih će svakako najnapetiji biti planirani prelet iznad Enceladusa na visini od samo dvadesetak kilometara iznad njegove površine.

Na samoj letjelici smješteno je dvanaest znanstvenih instrumenata, a još šest bili je smejšteno na sondi Huygens koja je u januaru 2005. godine otpuštena sa Cassinija i pomoću padobrana meko prizemljena na Titan.

Puni naziv ove misije bio je Cassini-Huygens a ona je rezultat suradnje i zajedničkih ulaganja Američke, Europske i Italijanske svemirske agencije.

(20.04.2008.)