Astronautika

astronautika
ROĐENDANI NA MARSU

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Dva NASAina robotička vozila slave svoj prvi rođendan – na Marsu!

Marsruta rovera Opportunity po Marsu
Put rovera Opportunity po Marsu, veća 69 k
(sol je Marsov dan)
Krater na Marsu
Krater i štit veća 84 k

NASAini roboti «Spirit» i «Opportunitiy» («Duh» i «Prilika») najuspješniji su astronautički pothvat istraživanja površine nekog nebeskog tijela. Prije godinu dana, najprije «Spirit», 03.01, a dvadesetak dana kasnije i «Opportunity», uspješno su sletjeli na Mars.

Nakon slijetanja, bili su potrebni tjedni da se obave sve kontrole sustava kako bi roveri mogli sigurno sići sa svojih lendera i krenuti u pravi pustinjski istraživački reli po Marsu, čime je započela nova era istraživanja ove zagonetne planete za koju smo danas sigurni kako je u ne tako davnoj prošlosti obilovala vodom, a možda i životom.

Upravo iz razloga određivanja točnog geološkog stanja Marsa danas, ovi su NASAini roveri konstruirani prvenstveno kao istraživači-geolozi. Njihova dosadašnja istraživanja jasno pokazuju kako je Mars obilovao vodom, ali i kako je moguće da je veći dio te vode danas «uskladišten» tik ispod površine, što su potvrdila i istraživanja «Mars Expressa», evropske letjelice koja već više od godinu dana orbitira oko Marsa.

U atmosferi Marsa otkriven je i metan, plin koji nastaje kao rezultanta biokemijskih procesa, a upravo pristižu zbunjujući rezultati o možebitnoj vulkanskoj aktivnosti na Marsu. Sve to ukazuje kako o ovom svemirskom susjedu znamo tako malo i kako se ispod površine krije jedan novi svijet, ne više tako pust i negostoljubiv.

Nakon «Opportunity-jeva» višemjesečnog istraživanja i uspješnog izlaska iz «Endurance» kratera, ovaj je robot naišao na trenutno najmlađi krater na Marsu, učinjen ljudskom djelatnošću! Naime, neposredno prije spuštanja lendera na «crvenu planetu», od njega se, planirano, odvojio termički štit i pao na površinu Marsa oko dva kilometra od mjesta spuštanja samog lendera, načinivši pri tomu nevelik krater.
Znanstvenici tako imaju priliku iz prve ruke proučavati dinamiku udara i svojstva Marsova tla, ali i oštećenja na samom toplinskom štitu što će pomoći pri modeliranju budućih misija na Mars. Ovaj je američki uspjeh tim veći kada se zna da su roboti prvotno bili planirani za 90-dnevnu misiju.

Danas, oba su rovera višestruko premašila planirani period rada, u izvrsnom su stanju i ne nazire se kraja njihovoj misiji, izjavio je Steve Squyres, jedan od vodećih znanstvenika u ovoj misiji, sa Cornell University-a.

(07.01.2005.)