AM Index

Letovi
Neki istorijski letovi

astronautika
Misterija Pionira

Nešto se čudno dešava sa starim američkim letelicama Pionirom 10 i Pionirom 11. Od 1998. godine oni nikad nisu tamo gde bi trebalo da budu. Neka za sad neobjašnjiva, misteriozna sila ometa njihovo kretanje.

Pioniri su lansirani pre više od 30 godina i nakon što su prokrstarili Sunčevim sistemom uputili su se u međuzvezdani prostor. Zemaljske stanice ih i dalje prate iako su signali koje emituju letelice već odavno toliko slabi da je više puta najavljivan potpuni prekid kontakta sa njima.

Skretanje Pionira sa kursa je malo, ali nesumnjivo. Naučnici su se podelili oko objašnjenja uzroka ove anomalije. Neki istraživači govore o nevidljivoj tamnom materiji koja utiče na kretanje letelica, drugi su opet skloni da posumnjaju u naše razumevanje zakona gravitacije. Ima međutim i onih koji bez jasnih dokaza nisu spremni da prihvate ovakva tumačenja i pre veruju da je problem negde u uređajima letelica. Moguće je, sugerišu oni, da je tank za gorivo napukao i da iz njega curi gas što bi bilo dovoljno da skrene letelicu sa njene putanje.

Ali sa ovim mišljenjem se ne slažu drugi istraživači jer im neverovatno izgleda da se isticanje gasova dogodi na obe letelice u isto vreme i na isti način i da to proizvede isti efekat kod oba Pionira. Oni su pre spremni da prihvate drastično rešenje, naime da Njutnova postavka da snaga gravitacije slabi sa povećanjem rastojanja nije tačna kad se radi o ogromnom prostoru, tj. vrlo velikim rastojanjima.

Ostaje da se praćenje letelica nastavi ali sa novom, preciznijom opremom. Možda će novi rezultati dovesti do otkrića stvarnog uzroka skretanja Pionira sa njihovih predviđenih putanji.

(septembar 2004.)