Astronautika

Potražite u AM

NSPoint

astronautika
FUNDAMENTALNA NAUKA - PUT U DALEKI KOSMOS

Federalni kosmički program Rusije za narednu deceniju, čije se zvanično potpisivanje očekuje 15. avgusta, orijentisan je, pre svega, u pravcu fundamentalne modernizacije postojećih i stvaranje novih vrsta kosmičke tehnike. Jasno je da takav zadatak nije moguće realizovati bez primene naprednih naučnih razrada koje su se pojavile zahvaljujući fundamentalnim istraživanjima. Alijansa fundamentalne nauke i industrije, koja će omoguciti Rusiji za zadrži vodeće pozicije na svetskom tržištu kosmonautike, održana je 3. avgusta. Toga dana rukovodilac Roskosmosa Anatolij Perminov i predsednik Ruskog fonda fundamentalnih istraživanja Vladislav Homic potpisali su sporazum o saradnji. U ekskluzivnom intervjuu RIA "Novosti"

Kontrli centar, Bajkonur

Anatolij Perminov je naglasio, da "potpisani sporazum ima okvirni karakter i biće podastrt drugim sporazumima u konkretnim oblastima". Drugim rečima, obe strane će odabrati glavne pravce rada, značajne "za nauku i državu". Ako to ocenjujemo sa pragmatičnog gledišta, a upravo se pragmatičnošću danas umnogome i determinise vrednost ovog ili onog koraka u sferi kosmičkih istraživanja, onda se mogu akcentirati dva ključna pravca saradnje nauke i kosmičke proizvodnje. Stvaranje transportnog sistema za višekratnu upotrebu "Kliper" i razrada novih kosmičkih aparata, pre svega satelita za vezu sa povećanim rokom aktivnog korišćenja. Eksploatacija nosača za visekratnu upotrebu omogučiće Rusiji, po mišljenju Perminova, ne samo da aktivno realizuje, recimo, program MKS, već i da vrši interplanetarna istraživanja, uključujući i pilotirane letove. A sve to, naglašava Perminov, "zahteva nova tehnička rešenja, tehnologije i materijale". Na primer, u Raketno-kosmičkoj korporaciji "Energija" - vodećem preduzeću za program "Kliper", pojavila se ideja o stvaranju broda za višekratno korišćenje, takozvanog hibridnog tipa.

U njegovu koncepciju inkorporirana je kombinacija kosmičkih brodova kapsulnog tipa, takvih kao što su "Sojuz" i krstareći "Buran". Cilj stvaranja takvog broda, po mišljenju jednog od rukovodilaca "Energije" Vladimira Siromjatnjikova, jeste "da se pouzdanije i bezbednije leti u kosmos". Nema potrebe da se po ko zna koji put naglašava značaj razrade novih satelita za vezu i monitoring Zemljine površine, čije komercijalno korišćenje danas u svetu pokriva 70 procenata tržišta. S tim u vezi "nama je neophodno da uspešno okončamo eksploataciju starih aparata i pristupimo proizvodnji satelita čiji je aktivni resurs 12 godina. Takve razrade mi danas imamo" - zaključio je Perminov. Sateliti koje proizvodi, na primer, sibirsko naučno-proizvodno preduzeće "Ressetnjev" "ni po čemu nisu slabiji od svetskih analoga i po ceni su konkurentni. Najsloženiji zadatak jeste da se izađe na tržište, koje je već podeljeno među osnovnim igračima, gde Rusiju niko ne čeka" - izjavio je krajem jula na brifingu zamenik šefa Roskosmosa Nikolaj Mojsejev. Međutim, situacija uskoro može biti korenito promenjena. Tokom poslednjih dana prošlog meseca vlada je odobrila projekat Anatolija Perminova o stvaranju korporacije "Informatički satelitski sistemi", što će dovesti do pojavljivanja Rusije kao novog snažnog igrača na najznačajnijem pravcu svetskog tržišta kosmičkih usluga. A biznis-plan nove korporacije već je formiran. Dakle, dva naporedo inicirana od strane Roskosmosa naučno-organizaciona koraka moraju dovesti do postavljenog cilja - uspešne realizacije nacionalnog kosmičkog prograna.

Moskva,