am@astronomija.co.yu

 

 

Astronautka
 

 

 

Sadržaj AM

 

 


astronautika
Privatno u svemiru
 

Preuzeto sa mailing liste ad_loznica

Probni pilot Majk Melvil, koji se u ponedeljak spustio na aerodrom Mohava, oko 130 kilometara severno od Los Anđelesa, nazvao je svoj let "skoro religioznim iskustvom". Melvil je pilotirao prvom privatnom letelicom koja se otisnula u svemir i stigla do visine od oko 100 kilometara, koja se uobičajeno smatra za ivicu svemira. Letelica SpaceShipOne poletela je sa aerodroma Mohava u ponedeljak u 6.45 ujutro nošena mlaznjakom White Knight. Nakon zajednilčkog leta do visine od 50.000 stopa (oko 17 kilometara), svemirska letelica se odvojila i kratkotrajno jedrila, a zatim je pilot uključio motore da bi dostigao brzinu tri puta veću od brzine zvuka (tri maha).

Ipak nije sve proteklo glatko. Nakon leta saznalo se da je Melvil zbog problema u letu bio primoran da koristi rezervni sistem za upravljanje i skrati let. Probleme su izazvali pokretni delovi na krilima letelice koji su se zaglavili, tako da se letelica nagnula za 90 stepeni i u roku od nekoliko sekundi skrenula sa kursa za više od trideset kilometara. Koristeći rezervni sistem za upravljanje, Melvil je ipak uspeo da održi SpaceShipOne na kursu i dostigne visinu od 100,12 kilometara. Letelica se nakon leta od 90 minuta, u 8.15 spustila na aerodrom Mohava.

Prve ideje o privatnom, bezbednom i finansijski dostupnom letu u svemir nastale su 1995. godine. Letelicu SpaceShipOne je izgradila kompanija Scaled Composites, a njen osnivač i predsednik Bert Rutan je izjavio da let predstavlja ostvarenje dugodišnjeg sna. Jedan od onih koji su verovali u ostvarivost planova bio je i suosnivač Microsofta Pol Alen, koji je sa dvadeset miliona dolara finansijski pomogao projekat.

Poletanju i sletanju letelice prisustvovali su i zvaničnici NASE, američke Savezne uprave letenja (Federal Aviation Administration, FAA), Ginisove knjige rekorda i fondacije X Prize. Predstavnici te fondacije su verovatno s posebnom pažnjom pratili let, budući da je ona ponudila nagradu od deset miliona dolara za podsticanje civilnih svemirskih letova. Nagradu Ansari X Prize osvojiće ona kompanija čija privatno finansirana i izgrađena letelica prva ponese tri osobe u svemir do visine od 62,5 milja (100,56 km). Dodatni uslov je da ista letelica ponovi taj let u roku od dve nedelje. U nadmetanju za X Prize dosad se prijavilo 24 kompanije iz više zemalja, a nakon ovog leta mnogi najveće šanse daju kompaniji Scaled Composites. Rutan je izjavio da će, nakon što tehnički problemi uočeni tokom prvog leta budu otklonjeni, pripreme za zvanični let za nagradu trajati oko 60 dana.

Letelica Space ShipOne napravljena je od kompozitnih materijala i lakih grafita, a njene hibridne motore pokreće mešavina tečnog i čvrstog goriva. Pilot letelice Majk Melvil je šezdesetdvogodišnji, iskusni, probni pilot sa više hiljada časova leta na različitim tipovim aviona i helikoptera. Za prvi let letelicom SpaceShipOne odabran je u konkurenciji sa još dva pilota. Melvil je inače potpredsednik kompanije Scaled Composites, koja je osim letelice SpaceShipOne napravila i letelicu White Knight.

Bert Rutan je svetsku slavu stekao dizajniranjem letelice Voyager, koja je 1986. godine obletela Zemlju bez spuštanja i dopunjavanja goriva.

Mijat Mijatović
Astronomsko društvo "Loznica", www.ad-loznica.org.yu  

(jun 2004.)

vrh