am@astronomija.co.yu

 

Sadržaji Astronomije
O Astronomiji
Vesti
 

 

 

Sadržaj AM

 

 

 ASTRONOMIJA - izvod
 
Veća fotografija 130 Kb
 
broj 11
Poster Sunčev sistem (55x41 cm)
Veća fotografija 112 kb
Astronomija broj 11  -  ASTRONAUTIKA


Izvod iz članka:

PRVA AMERIČKA ŽRTVA

U subotu izjutra, 31. oktobra 1964. astronaut Tiodor Friman bio je spreman za još jedan rutinski let iznad Vazduhoplovne baze „Elington“ (Ellington), locirane svega šest kilometara od Centra kosmič kih brodova sa ljudskim posadama, i 30 km jugiostočno od Hjustona. Posle nekoliko odlaganja poletanja zbog niskih oblaka, odeven u narandžasti letački kostim, Friman je konačno zauzeo mesto u kabini svog aviona T-38A. Oblaci međutim nisu bili jedini problem o kome je Friman razmišljao tog jutra. Informisan je o jatu gusaka koje su prethodnih dana viđene na malim visinama gde su letele zbog niskih oblaka. Tog jutra ih, prema poslednjim izveštajima, ipak nije bilo u blizini. Ostalo je nejasno zašto je baš te subote Friman morao da obavi trenažne letove. Subotom se retko letelo; Friman je vikende provodio sa svojom porodicom, suprugom i ćerkicom, najčešće u vožnji biciklovima oko plaže i uživajući gledajući guske, koje će tog fatalnog 31. oktobra izazvati njegovu pogibiju.

..........

Ne znajući za planove Slejtona, Friman je tog fatalnog 31. oktobra 1964. u kabini aviona T-38 bio spreman za prvi od dva leta planirana tog dana. Drugi let je trebao biti obavljen popodne. Oba leta su bila deo redovnog programa letenja koji su astronauti NASA-e upražnjavali redovno. Iako avion T-38 ima dve kabine, Friman je leteo sam. Let je do fatalnog naleta gusaka proticao bez ikakvih problema. Igrom sudbine, kada je Friman krenuo na sletanje, kontrola leta mu je javila da napravi dodatni krug jer je nekoliko aviona trebalo da sleti u malim vremenskim razmacima. Pilot je skrenuo udesno na visini od oko 800 metara. U tom trenutku na njegov avion naletelo je jato gusaka; kupola kabine pleksiglasa raspršila se u hiljade komadić a. Neki od njih su završili u dva motora aviona koji su prestali da rade. Ostali delovi su pogodili Frimana u lice i raspršili se po kabini. Tela i raskomadani delovi gusaka su gotovo prekrili nesrećnog pilota. Iako bez oba motora, Friman je pokušao da povrati kontrolu nad letelicom i da je spusti na najbližu pistu bez katapultiranja. Na visini od pola kilometra primetio je da njegov avion, koji je sada bez pogona u stvari bio jedrilica, leti pravo na vojne kuće baze Elington. Tada je Friman doneo odluku koja će ga koštati života. U na - meri da izbegne kuće, skrenuo je avion dalje od naseljene oblasti. Okrenut nosem nadole, avion je rapidno gubio visinu. Ka - tapultiranje je usledilo prekasno; avion je bio na visini od samo 200 metara, i leteo je vrhom nadole, tako da se pilot katapultirao praktično horizontalno. Padobran nije imao vremena da se rasklopi, tako da je Friman, još uvek u sedištu udario u tle, nekih pola kilometara od mesta gde se zario njegov avion. Smrt je bila trenutna. U

Autor: Grujica Ivanović
dugogodišnji saradnik časopisa Galaksija i autor knjige Kosmički vremeplov.
Radi kao Inženjer planiranja distributivnih
mreža u jednoj australijskoj kompaniji.
 
 
Možete nam pisati i na email adresu   astronomija@astronomija.co.yu ili direktno iz AM!
Pišite nam
Upišite vašu e.mail adresu
Predmet:
   

(jun 2004.)

vrh