Sadržaji Astronomije

ASTRONOMIJA - broj 15
15
Veća fotografija 127 Kb

SLIKA SA NASLOVNE STRANE

Uprkos problemima koji su pratili njegovo lansiranje spejs šatl Diskaveri je bez ikakvih teškoća, lako i elegantno sleteou Vazduhopolovnu bazu Endrju u Kaliforniji. Ipak, pitanje daljih letova šatlova je otvoreno.

Naslici vidimjo Diskaveri nakon što se vratio sa svog zadnjeg puta u svemir.

Foto: NASA Foto: NASA

Astronomija broj 15

INTERVJU
Prof. dr John Baross, urednik časopisa Astrobiology, dao je intervju ASTRONOMIJI. Razgovor sa profesorom Barosom je vodila Katarina Miljković.
Ovde objavljujemo kraći izvod iz tog intervjua

ASTRONOMIJA: Kakav je osećaj zaroniti u “drugu planetu”, 2-4 km ispod površine okeana, na mesta gde niko do sada nije bio?

Baross: Mi to mesto nazivamo srednja Zemlja i o tome jako malo znamo. Kada idem dole spreman sam na to da mogu ugledati bilo šta, bez obzira da li to nešto vidim na licu mesta ili kasnije u laboratoriji iz sakupljenih uzoraka. Na dnu okeana postoje vulkani. Tamo možda žive razne životinje za koje smo mislili da su izumrle pre stotina miliona godina. Ne kažem da je to istina, ali me ne bi iznenadilo da ih nađemo. Takođe, ja na isti taj način gledam i u mikro svet. Pod vodom, ja silazim u sredinu gde se uslovi nisu promenili od formiranja vode na planeti Zemlji, što znači isti uslovi već 4,2 – 4,4 milijarde godina, a to znači da ja gledam u svet star 4,2 – 4,4 milijarde godina! Ako je život nastao u ovakvoj sredini, onda postji šansa da se u ovakvoj sredini nalaze neki fosilni oblici života, odnosno postoji šansa da tu pronađemo neke informacije o prvim koracima evolucije u najranijim oblicima života. Ja stalno tragam za nečim što bi mi moglo reći kako je izgledao najraniji oblik života. Mi idemo u sredinu koja je ista već 4 milijarde godina, a opet skoro ništa ne znamo o njoj.Utom smislu, istraživanje dubokih voda zaista liči na istraživanja Marsa ili Evrope. Naš cilj nije da nađemo život tamo negde, već šta neki oblik života tamo može da nam kaže kakav je život bio pre 4 milijarde godina. To je jedan od glavnih razloga zašto se ja time bavim, a s druge strane uzbudljivo je ići u sredinu gde niko pre tebe nije bio i o čemu se malo zna.

Možete nam pisati i na email adresu   astronomija@astronomija.co.yu ili direktno iz AM!
Upišite vašu e-mail adresu