Sadržaji Astronomije

ASTRONOMIJA - broj 16
16

Veća fotografija 102 Kb

SLIKA SA NASLOVNE STRANE

Godine 1905. u časopisu Annalen der Physik pojavila su se četiri kratka članka 26-togodišnjeg službenika švajcarskog patentnog zavoda Alberta Ajnštajna. Jedan od tih članka sadržao je temelje specijalne teorije relativnosti, a drugi čuvenu formulu E=mc2. Sto godina kasnije UN su proglasile Međunarodnu godinu fizike. U ovom broju Astronomija sa više odabranih članaka obeležava godinu fizike.

Naslovnu stranu dizajnirao je slikar Mića Uzelac miuzelac@eunet.yu
www.artuzelac.com

Astronomija broj 16

U POTRAZI ZA VANZEMALJCIMA (3)
Da li smo sami u svemiru?

Prof. dr Vladimir Ajdačić, najveći popularizator nauke na prostorima nekadašnje YU, na sebi svojstven način, objašnjava probleme u potrazi za vanzemaljskim civilizacijama. Ovde možete pročitati izvod iz trećeg nastavka članka koji objavljujemo u Astronomiji.

Letelica „Pionir-10”, koja je napustila Sunčev sistem, kreće se međuzvezdanim prostorom brzinom od 50.000 km/čas. Pretpostavimo da se kosmički brod sa ljudskom posadom uputi ka najbližoj zvezdi Alfa Kentauri i da se pritom putuje četiri puta većom brzinom od “Pionira-10”, tj. da prevaljuje 200.000 km/čas. Njemu bi trebalo oko 23.200 godina da od Zemlje stigne do pomenute zvezde!
Ma koje inteligentno biće na visokom stepenu razvoja relativno brzo bi rastumačilo šta se krije iza sledećeg niza radio-impulsa: . ./ . . ../. . . .../. . . . ..../, kao i: . . ../.. . .../... . ..../.... . ...../ itd. Prvi niz signala ono bi svojom matematičkom notacijom predstavilo kao: 1=1/1+1=2/1+1+1=3/1+1+1+1=4/, a drugi niz poruka kao: 1+1=2/2+1=3/3+1=4/4+1=5 itd. Prelaskom na upotrebu brojeva, naročito prostih brojeva (1,2,3,5,7,11,13,... tj. brojeva koji su deljivi bez ostatka samo sami sobom), vremenom bi se uspostavio izvestan kod koji bi razumele obe strane. Međutim, mnogo godina bi prošlo dok bi se formirao zajednički „jezik“ kojim bi se mogli prenositi bogatiji sadržaji, čak i vizeulne predstave ili one na principu Brajeve tehnike opipa.
Pre nego što „kosmičkom druženju“ pridamo veći značaj, razmislimo malo o položaju čoveka na sopstvenoj planeti. Iako je ideja o kosmičkom bratstvu jako stara, ona je počela da se približava nekoj vrlo, vrlo maloj realnosti tek tokom poslednjih 60 godina.

Možete nam pisati i na email adresu   astronomija@astronomija.co.yu ili direktno iz AM!
Upišite vašu e-mail adresu