Sadržaji Astronomije

17

Veća fotografija 196 Kb

Pretplata

SLIKA SA NASLOVNE STRANE

Ovo je deo čuvene galaksije NGC 4594 koju osmatrači radije zovu M104 ili Sombrero zbog njenog oblika koji neke astronome podseća na meksički šešir. To je spiralna galaksija, ali njene krake ne vidimo jer galaksiju posmatramo sa strane. Ipak, upadljiva je duga, tamna pruga ogromnih naslaga prašine koja odaje strukturu ove galaksije.

Sombrero je od nas udaljen 28 miliona svetlosnih godina.

Astronomija broj 17

DA LI ZEMLJI PRETI CRNA RUPA?

crnerupe.jpg (90685 bytes)
Stranice iz časopisa

Na sebi svojstven, maestralan način, prof. Ajdačić nam predstavlja najveće monstrume kosmosa, crne rupe. Objašnjava njihovu prirodu i po okolinu opasne osobine, zatim navodi primer najbliže i najdalje crne rupe, a onda i odgovara i na pitanje da li našoj planeti preti opasnost od neke crne rupe.

U članku se nalazi i tabela Švarcšildovog poluprečnika za tela različitih masa. To je rastojanje od crne rupe sa koga nema povratka, jer kad nešto do njega dospe – biva neizbežno usisano u crnu rupu i tamo smrvljeno do subatromskih čestica.

"Ako je prvobitna zvezda bila masivnija, 'lom materije' se neće završiti na neutronskoj zvezdi, već će gravitacione sile nastaviti sa sabijanjem i 'drobljenjem' neutrona. To će dovesti do nastanka nepojmljivo malog tela, možda čak veličine tačke! Ime tog tela je crna rupa."

Možete nam pisati i na email adresu   astronomija@astronomija.co.yu ili direktno iz AM!
Upišite vašu e-mail adresu