Sadržaji Astronomije

ASTRONOMIJA - broj 22

Veća fotografija 134 Kb

Pretplata

SLIKA SA NASLOVNE STRANE

Slika predstavlja umetničku viziju važnog događaja.
Kada se neutrino koji dolazi iz kosmosa sudari sa molekulom vode duboko u ledu Antarktika on proizvodi česticu muona. Dok putuje kroz led muon zrači svetlost. Sferni optički senzori detektuju tu svetlost.

Potražite o tome u ovom broju.

Astronomija broj 22  -  S A D R Ž A J

MALI POSTER U ASTRONOMIJI 22 !

POSTER: 28 x 60 cm

Sa visine od 300 kilometara novi Marsov orbiter MRO snimio je krater Viktoriju i rover Opportunity koji se našao na obodu kratera.

Veća slika 79 Kb

vesti
VESTI ... 4
Čitavih osam strana kratkih, najinteresantnijih vesti iz svih oblasi astronomije i srodnih nauka. Tu možete pročitati šta se sve važno dogodilo u prethodna dva meseca u Sunčevom sistemu, Galaksiji, zatim u kosmonautici itd.

gradovi
ASTROGRAD - PRAG
... 12
Ako bi se birao „najastronomskiji“ grad na svetu verovatno bi Prag pobedio. Tokom duge istorije astronomije neki najznačajniji događaji vezuju se baš za ovaj grad. U njemu su duže ili kraće boravili i radili, Kepler, Brahe.... Ajnštajn.

Specijalno za Astronomiju Pragom je šetao dr. M. Filipoović.

nove misije
OKTOBRAFEST 2006 i X-ZRAČNA ASTRONOMIJA ... 13
U ovoj kratkoj i duhovitoj priči krije se izuzetna informacija o misiji koja će za koju godinu produbiti naša shvatanja o nastanku svemira, galaksija, zvezda, planeta...

Specijalno za Astronomiju
DEJVID SEKEL ...14
Dejv Sekel, profesor fizike iz SAD, za čitaoce Astronomije o najvećoj ledenoj kocki na Južnom Polu, kako se hvataju neutrini na visini od 40 kilometara i kako Mesec može da posluži kao teleskop!

žene u nauci
GALILEJ I NJEGOVA ĆERKA ... 18
Marija Ćeleste, ćerka Galileo Galileja, bila je slavnom naučniku duboko odan i dragoceni pomoćnik. Autor ovog nadahnutog članka je prof. Ljiljana Dobrosavljević Grujić, koja je deo svog stvaralačkog rada posvetila ženskom doprinosu nauci.

misterije nauke
U POČETKU BEŠE TAČKA ... 22
Zašto se dogodio Veliki Prasak, šta ga je izazvalo, šta mu je prethodilo? U čemu se nalazi univerzum i u čega se širi. Sve su to logična, ali istovremeno besmislena pitanja.

fizika
AKCELERATORI ... 24
Akceleratori su složena, sofisticirana postrojenja kojim naučnici ulaze u atom i njegove još sitnije čestice, u potrazi za nekim konačnim odgovorima.

osmatračka astronomija
OBJEKTI JESENJEG NEBA ... 28
Jesenje nebo omogućava nam pogled na neke divne nebeske objekte. Ne propustite da ih pogledate, makar u Astronomiji.

efemeride
ŠTA DA GLEDAM (NOVEMBAR - DECEMBAR) ... 30
O planetama, kometama i objektima dubokog neba koji se vide u novembru i decembru.

Veća slika 96 Kb

meteori
LEONIDI DOLAZE ... 32
Leonidi su najpopularniji meteori. Tokom istorije sejali su strah i paniku, a danas ih s nestrpljenjem očekujemo. Ove godine vatromet bi trebalo da bude bogat.

propisi
PLANETA - KONAČNO REŠENJE ... 34
„Uskoro će hiljade udžbenika, enciklopedija, Internet sajtova i drugih publikacija zabeležiti da živimo u nešto drugačije definisanom Sunčevom sistemu nego pre zasedanja Generalne skupštine MAU.“ Ovo je veliki rasplet starog pitanja: Šta je to planeta.

Kako neki astronomi komentarišu definiciju planete, kako je ta definicija dočekana u SAD... Šta je to planeta patuljak?

PRIČA O PLUTONU ... 36
Kako je Pluton greškom otkriven i kakvu je sudbinu imao. Ko je sve tragao za njim i ko mu je nadenuo ime?
(134340) PLUTO
... 38
Kako je Pluton umesto počasnog kataloškog broja dobio jedan sasvim neupadljiv, i zašto. Osvrt na „igre“ oko Plutona Korada Korlevića

praktična astronomija
Ukratko o čuvanju optike i kratak prikaz tri odabrana teleskopa ... 39

osmatračka astronomija
OPREMA I OSMATRANJE SUNCA ... 40
Sunce je dinamičan objekat. Sa dobrom opremom videćete kako naša zvezda ključa. Kakva oprema je potrebna za posmatranje Sunca.

ZAŠTO SU VAŽNE KOMETE ... 44
Još jednom o kometi Vild 2 i famoznoj misiji Stardust.

NOVA
Fanzin NOVA 7, časopis za ljubitelje naučne fantastike, nauke i tehnologije. Na 16 strana prikazi filmova, TV serija, intervjui i još puno toga.

NOVO POGLAVLJE U ISTRAŽIVANJU MARSA ... 46
Sa Marsa su počele da pristižu izuzetno detaljne fotografije. One su rezultat visoke tehnologije koja otvara novo poglavlje u istraživanje susedne planete.

naučna fantastika
DA LI ELEKTRONSKI MOZAK POBEĐUJE? ... 50
O kompjuterima u prošlosti i budućnosti kroz naučnu fantastiku. Za vas napisao Ilija Bakić, pisac i književni kritičar.

zanimljiva astronomija
ASTRONOMSKI
ZABAVNIK ... 52
Šta mislite, da li teleskop Habl može da nas vidi? Habl je u stanju da na Mesecu uoči detalje prečnika 85 metara, a na Zemlji koja je mu je 30 puta bliža?
Koliko Habl ulovi fotona?
Pogrešna verovanja o meteorima, gravitaciji i veličini Meseca na nebu.

DOGAĐAJI
... 55
Šta se važno i zanimljivo dogodilo u novembru i decembru tokom istorije astronomije.

mala astronomija
TELA SUNČEVOG SISTEM DVOGLEDOM ... 56
U prošlom broju smo pisali koja od tela Sunčevog sistema možemo da vidimo golim okom. Sada je na redu dvogled. Šta možete u našem kosmičkom dvorištu da vidite dvogledom.

Knjige
POSLEDNJIH 14 MILIJARDI GODINA ... 13
Pročitajte jedno pitanje i odgovor iz knjige Poslednjih 14 milijardi godina.

Veća slika

Možete nam pisati i na email adresu   astronomija@astronomija.co.yu ili direktno iz AM!
Upišite vašu e-mail adresu