Vansolarne planete

astronautika
Snimljena planeta oko zvijezde nalik Suncu

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Prva direktna snimka ekstrasolarnog planeta oko zvijezde nalik Suncu (planeta je zvjezdica u crvenom kvadratiću)

Kanadski astronomi s sveučilišta u Torontu uspjeli su direktnom fotografijom snimiti planetu koja orbitira oko zvijezde nalik našem Suncu! Riječ je o prvoj snimci neke extrasolarne planete dobivenoj direktnim fotografiranjem!

Danas je poznato nešto preko 300 planeta koje orbitiraju oko drugih zvijezda. Sve su one otkrivene i dokazane nekom od metoda traganja za ekstrasolarnim planetama, poput tranzita ili gravitacijskih utjecaja, no ovdje je riječ o prvom dokazanom planetu oko druge zvijezde uočenom metodom direktnog fotografiranja iste. Uspjeh Kanadskih astronoma time je veći ako se zna da je planeta pronađena oko male zvijezde, nalik našem Suncu.

Novootkrivena planeta zasada nosi kodni naziv 1RXS J160929.1-210524. Osam je puta masivnija od našeg Jupitera i nalazi se na udaljenosti od 330 AJ (1AJ=150.000.000 km, udaljenost Zemlja Sunce), za usporedbu, Neptun, najudaljeniji planet Sunčeva sustava od matične je zvijezde udaljen "samo" 30AJ!

Otkriće je učinjeno pomoću teleskopa Gemini North, smještenom na planini Mauna Kea, na Hawaiima, upotrebom adaptivne optike kojom se smanjuju turbulencije u atmosferi što u konačnici rezultira znatno jasnijom slikom, a što je i omogućilo ovo otkriće.

Tim astronoma s sveučilišta u Torontu ohrabren je ovim rezultatima i nastavlja potragu i za drugim ekstrasolarnim planetama. Istovremeno, tim astronoma iz Astronomske udruge Vidulini nastavlja potragu za financijskim sredstvima koja bi im omogućila da na osnovi dosadašnjih iskustva i rezultata, nastavi raditi na problematici otkrivanja ekstrasolarnih planeta i novih promjenjivih zvijezda fotometrijskim metodama.

(18.09.2008.)

Ekstrasolarne planete - metode pronolaska; katalog pronadjenih planeta.....

Vansolarne planete - više detalja o vansolarnim planetama, metode pronalaženja, koliko ih je otkriveno...

Potraga za drugom Zemljom. Do sada je pronađeno 100-tinak planeta izvan Sunčevog sistema, ali ....

Teorije o nastanku planeta. Vansolarne planete postaju sve zanimljivija tema istrživača.

Kakvi uslovi za život vladaju oko nekih nama bliskih zvezda? Ima li života oko najbližih zvezda?