Vansolarne planete

Otkriven mladi dvojnik Sunčeva sustava

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kada su 2000. godine astronomi oko zvijezde Epsilon Eridani pronašli planet veličine našeg Jupitera, mnogobrojni fanovi serijala "Zvjezdane Staze" bili su presretni da imaginarni Spokov planet Vulkan (a možda i "Vulkanci") zaista i postoji.

Računalni prikaz i usporedba našeg i Epsilon Eridani zvjezdanog sustava

Nova istraživanja područja oko ove nama bliske zvijezde, udaljene svega 10,5 svjetlosonih godina od Sunca otkrivaju nam velike podudarnosti s Sunčevim sustavom, ali u mlađim danima. Iako je riječ o relativno bliskoj zvijezdi dosadašnja opažanja ne omogućavaju nam točan uvid u raspored materije oko zvijezde. Ono što sada znamo je slijedeće.

Oko zvijezde nalaze se dva asteroidna pojasa. Prvi, bliži zvijezdi po svojim karakteristikama odgovara našem pojasu asteroida između Marsa i Jupitera. Drugi, nešto udaljeniji i dvadeset puta masivniji, smješten je tridesetak astronomskih jedinica dalje od zvijezde i odgovarao bi prostornom razmještaju našeg Urana. Još dalje, nalazi se i treći prsten međuplanetarne materije, kometski prsten i on odgovara našem Kuiper-Beltovom pojasu, samo je znatno veći.

Otkriveni planet, Epsilon Eridani b, nalazi se na samom vanjskom rubu tamošnjeg unutarnjeg asteroidnog prstena. Nova mjerenja pomoću svemirskog teleskopa Spitzer ukazuju na postojanje još najmanje dva planeta koja su smještena između vanjskog asteroidnog pojasa i kometskog pojasa oko matične zvijezde.

Proučavanje Epsilon Eridani je poput gledanja u vremenski stroj, kao da gledamo film događanja u našem planetarnom sustavu kada mu je bilo tek nepunih milijardu godina. U eonima vremena koja će doći kod Epsilon Eridani oformiti će se nove planete, velike količine materije sadržane u tamošnjim asteroidnim pojasevima sudarati će se međusobno i s novoformiranim planetama. Naše će Sunce već izgubiti svoju snagu kada uvjeti na tamošnjim svjetovima budu pogodni za život. Tko zna, možda će tada neki međuzvjezdani brod Zemljana zaista posjetiti planet Vulkan i tamo pronaći inteligentne "Vulkance" poput Spoka iz Zvjezdanih staza. Do tog vremena astronomima predstoji jedan od najvećih poslova u povijesti astronomije – mapiranje nepreglednih svemirskih prostranstava i traženje svijeta poput našeg. U tu su se potragu, prije dvije godine dali Istarski astronomi iz Astronomske udruge Vidulini.

(02.11.2008.)

Ekstrasolarne planete - metode pronolaska; katalog pronadjenih planeta.....

Vansolarne planete - više detalja o vansolarnim planetama, metode pronalaženja, koliko ih je otkriveno...

Potraga za drugom Zemljom. Do sada je pronađeno 100-tinak planeta izvan Sunčevog sistema, ali ....

Teorije o nastanku planeta. Vansolarne planete postaju sve zanimljivija tema istrživača.

Kakvi uslovi za život vladaju oko nekih nama bliskih zvezda? Ima li života oko najbližih zvezda?

Detekcija protoplanetarnih diskova - oko nekih zvezda mogu se uočiti ogromni oblaci prašine.