Vansolarne planete

događaji
Snimljen drugi Sunčev sistem

Vaši komentari

Jedan tim američkih astronoma je saopštio da je dostigao novu etapu u istraživanju svemira tako što je uspeo da snimi prve neposredne fotografije drugog sunčevog sistema.

Na fotografijama su tri planete koje kruže oko jedne udaljene zvezde, a objavljene su u magazinu 'Sajens' (Nauka).

sunčev sistem
Naučnici su u jednom danu dobili prve snimke drugog sunčevog sistema u celini i tri njegove planete

A odvojeno od rada ove grupe naučnika, tim naučnika iz SAD, Kanade i Britanije je prvi put snimio celokupni sunčevi sistem.

Planete 25 svetlosnih godina od Zemlje

Snimljene planete, velike lopte gasa, izgledaju male, nešto veće od belih pega oko zvezde u konstelaciji Pegaz.

Naučnici kažu da je ovo dostignuće ključna odskočna daska prema krajnjem cilju, a to je fotografisanje planeta sličnih Zemlji u drugim sunčevim sistemima.

Ovaj tim naučnika je za fotografije planeta u drugom sunčevom sistemu koristio svemirski teleskom Habl.

Šef američkog tima naučnika, astro-fizičar Pol Kalas je za snimanje planeta u drugom sunčevom sistemu koristio kameru postavljenu na teleskop Habl, a na mutnoj fotografiji je planeta Fomalhot B, nazvana po arapskoj reči za riblja usta.

Fomalhot B je udaljen pet svetlosnih godina od Zemlje i smatra se da je po veličini sluičan Jupiteru.

Snimljen i ceo sunčev sistem

Drugi tim naučnika, koje predvodi doktor Brus Mekintoš, čije je sedište u Kaliforniji, snimio je u istom danu prve fotografije celog drugog sunčevog sistema, koristeći dva teleskopa postavljena na Zemlji.

"Astronomi su sada uspeli da filterima odstrane zaslepljujući sjaj novonađenog sunčevog sistema, koristeći kompjutersku tehnologiju"
Greg Morsbah, BBC London

Do sada su novi sunčevi sistemi pronalaženi jedino merenjem brzine njihovog kretanja i svetlosti na kompjuterskim slikama tih sistema.

Astronomi su sada uspeli da filterima odstrane zaslepljujući sjaj novonađenog sunčevog sistema, koristeći kompjutersku tehnologiju - i kažu da bi sada mogli da budu mnogo bliži nalaženju novih planeta sličnih Zemlji.

Plod višegodišnjeg rada

Doktoru Mekintošu i saradnicima je bilo potrebno višegodišnje istraživanje da bi prikupili nove slike.

Oni misle da bi ovo što su postigli moglo da označi početak više budućih zapanjujućih saznanja o sastavu i reljefu površine nekoliko stotina planeta za koje se zna da postoje izvan našeg sunčevog sistema.

Izvor: http://www.bbc.co.uk/serbian/news/2008/11/081113_solarsystemimage.shtml

Članak poslao:
Miroslav Antić
miroslav@antic.org

(16.11.2008.)

Ekstrasolarne planete - metode pronolaska; katalog pronadjenih planeta.....

Vansolarne planete - više detalja o vansolarnim planetama, metode pronalaženja, koliko ih je otkriveno...

Potraga za drugom Zemljom. Do sada je pronađeno 100-tinak planeta izvan Sunčevog sistema, ali ....

Teorije o nastanku planeta. Vansolarne planete postaju sve zanimljivija tema istrživača.

Kakvi uslovi za život vladaju oko nekih nama bliskih zvezda? Ima li života oko najbližih zvezda?

Detekcija protoplanetarnih diskova - oko nekih zvezda mogu se uočiti ogromni oblaci prašine.