Vansolarne planete

vs planete
Vansolarni Nemezis

Jovan Stojadinović

www.xsmagazine.co.nr

Naučnici su, koristeći Nasin svemirski teleskop Spitzer, otkrili i direktno snimili smeđeg patuljka, 50 puta težeg od Jupitera, koji kruži, zajedno sa jednom planetom, oko zvezde slične Suncu. Takav raspored do sada nije viđen, ali, kako tvrde naučnici, može biti uobičajen, dovodeći do nastajanja planetarnih sistema sa neuobičajenim orbitama planeta.

Credit: NASA / JPL-Caltech / K. Luhman (Penn State University) / B. Patten
(Harvard-Smithsonian CfA)

Sistem je udaljen samo 11 parseka, i nalazi se u sazvežđu Riba. HD 3651A je nešto manja od Sunca (0.79 MSun, 0.87 RSun), a oko nje kruži HD 3651b, planeta nešto veća od Saturna, po kratkoj, vrlo izduženoj putanji.

Eliptičnost putanje planete je ukazivalo na moguće postojanje uticaja gravitacije nekog do sada nevidljivog objekta, koji bi odvlačio planetu od zvezde. Taj objekat je novootkriveni T-patuljak HD 3651B. Projektovano rastojanje dve zvezde je oko 480 a.j.

Na ovom rastojanju, koje implicira veliku poluosu u intervalu od 250 do 1000 a.j., HD 3651B leži unutar oblasti koju u Sunčevom sistemu zauzimaju komete Oortovog oblaka. Ako u HD 3651 sistemu postoji nešto slično Oortovom oblaku, moguće kao rezultat migracije HD 3651b, onda HD3651B može da raseje značajan procenat ovih malih tela nazad u unutrašnje oblasti planetnog sistema, što bi izazvalo intenzivno bombardovanje postojećih planeta u toj oblasti.

Kao uzrok ovakvog događaja, HD 3651B bi mogao da igra ulogu Nemezisa u HD 3651 sistemu. Ovaj hipotetički pratilac Sunca je predlagan kao objašnjenje periodičnosti masovnih izumiranja, brzinu stvaranja kratera, obrtanja Zemljinog magnetnog polja i, nedavno, neobičnih putanja planetoida unutrašnjih oblasti Oortovog oblaka.Ako bi HD 3651B bio prisutan u Sunčevom sistemu, bio bi nevidljiv golim okom, ali lako otkriven npr. Hiparkosom. Ipak, traganja za Nemezisom nisu dala rezultate. HD 3651 sistem, sa druge strane, izgleda ima svoju verziju HD 3651B, oličenu u HD 3651B.

Merenja radijalnih brzina zvezda su već otkrila nekoliko smeđih patuljaka koji su pratioci zvezda oko kojih su primećene planete, npr. HD 38529, HD 168443 i HD 202206, minimalnih masa, redom, 12.7, 17.2 i 17.4 masa Jupitera. Dok HD 38529 i HD 168443 kruže oko svojih matičnih zvezda na udaljenosti od bar 10 puta većoj od udaljenosti otkrivenih planeta, smeđi patuljak koji je pratilac HD 202206 se kreće na putanji unutar putanje planete.

Svi ovi sistemi su zanimljivi primeri koji mogu da ukažu na to da se procesi formiranja i smeđih patuljaka i planeta mogu odvijati oko iste zvezde na raznim udaljenostima. Ovo najnovije otkriće je novi dokaz koji podržava tu teoriju.

(06.10.2006.)

Braon patuljak, zvezda ili planeta?

Vansolarne planete