Vansolarne planete

planete
NOVA VRSTA PLANETA – PLANEMOSI

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Ray Jayawardhana sa Univerziteta u Torontu (Kanada) i Valentin D. Ivanov sa Europske južne opservatorije (ESO) obznanili su u otkriće nove vrste ekstrasolarnih planeta – planemosa, objavljeno u Internet inačici magazina "Science" u petak. Radi se o dosada nepoznatoj vrsti ekstrasolarnih planeta koji orbitiraju jedan oko drugog na udaljenosti nekoliko puta većoj od udaljenosti Sunce – Pluton. Masa manjeg od to dvoje planemosa iznosi sedam Jupiterovih masa dok je drugi planemos dvostruko masivniji!

planemos.jpg (57525 bytes)
Umjetnička vizija dosada nepoznate vrste planeta – binarnih planetarnih sustava bez matične zvijezde - Planemosi

Prema riječima Ivanova sve do ovih informacija stvari se slažu sa postojećim teorijama nastanka planeta, ali ova dva planemosa orbitiraju jedan oko drugog bez postojanja matične zvijezde u njihovom gravitacijskom središtu! Ove su planete same u svemiru te ovo otkriće potkopava naša dosadašnja saznanja o procesima nastanka planeta, jednostavno orbitiraju same oko sebe, kaže Ivanov!

Novootkriveni objekti nalaze se u sazviježđu Zmijonošca, 400 svjetlosnih godina daleko od Zemlje. Radi se o veoma mladim nebeskim tijelima, nastalim prije svega nekoliko milijuna godina koji i pored velike mase nikada neće moći postati zvijezdama. Da bi neko nebesko tijelo postalo zvijezda potrebno je da ima barem 75 puta veću masu od Jupitera. U narednim istraživanjima očekuje se pronalazak još takvih objekata za čije će nam razumijevanje biti potrebne nove teorije koje će promijeniti i gradivo u današnjim školskim udžbenicima gdje se opisuje mehanizam nastanka planeta.

Otkriće je načinjeno zahvaljujući koordiniranoj upotrebi 3,5 metarskog teleskopa nove tehnologije (NTT) i 8,2 metarskih teleskopa VLT (Veoma veliki teleskopi) Europske južne opservatorije smještenih na visoravni La Silla u Čileu.

(10.08.2006.)

LINKOVI

Ekstrasolarne planete - metode pronolaska; katalog pronadjenih planeta.....

Vansolarne planete - više detalja o vansolarnim planetama, metode pronalaženja, koliko ih je otkriveno...

Potraga za drugom Zemljom. Do sada je pronađeno 100-tinak planeta izvan Sunčevog sistema, ali ....

Teorije o nastanku planeta. Vansolarne planete postaju sve zanimljivija tema istrživača.

Kakvi uslovi za život vladaju oko nekih nama bliskih zvezda? Ima li života oko najbližih zvezda?

Detekcija protoplanetarnih diskova - oko nekih zvezda mogu se uočiti ogromni oblaci prašine.