Vansolarne planete

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
m45planete.jpg (104874 bytes)
Zvjezdani skup Plejade sa umjetničkom impresijom sudara planeta.

Poznati zvjezdani skup Plejade (M45), u nas poznat i pod imenom Vlašići, smješten je u sazviježđu Bika i sadržava oko 1400 veoma mladih zvijezda od koji je sedam vidljivo golim okom. Nedavna istraživanja ovog zvjezdanog skupa načinjena velikim teleskopima sa Gemini zvjezdarnice na Hawaima te svemirskog teleskopa "Spitzer" ukazuju kako se oko zvijezda HD 23514 te BD +20 307 događaju procesi formiranja planeta veličina između Mjeseca i Marsa. Prilikom fotometrijskih mjerenja astronomi su zapazili karakteristična neznatna smanjenja sjaja ovih zvijezda, masa poput našeg Sunca, koja ukazuju kako se oko ovih mladih zvijezda događaju sudari protoplaneta u kojima se neki objekti spajaju s drugima te nastaju još veći, a drugi se raspadaju na sitnije čineći buduće komete i asteroide zvjezdanih sustava. Astronomi smatraju kako se radi o procesima sličnim onima koji su prethodili nastanku planeta i drugih nebeskih tijela u našem Sunčevom sustavu.

Dosad je pronađeno nekoliko objekata koje bi mogli svrstati među planete, a prema novim matematičkim modelima, astronomi mogu iz nepravilnosti tranzitiranja planeta preko diskova matičnih zvijezda izračunati pozicije i drugih planeta koje bi inače, čisto praktičnim metodama, bilo znatno teže ako ne i nemoguće otkriti.

(19.11.2007.)

Ekstrasolarne planete - metode pronolaska; katalog pronadjenih planeta.....

Vansolarne planete - više detalja o vansolarnim planetama, metode pronalaženja, koliko ih je otkriveno...

Potraga za drugom Zemljom. Do sada je pronađeno 100-tinak planeta izvan Sunčevog sistema, ali ....

Teorije o nastanku planeta. Vansolarne planete postaju sve zanimljivija tema istrživača.

Kakvi uslovi za život vladaju oko nekih nama bliskih zvezda? Ima li života oko najbližih zvezda?

Detekcija protoplanetarnih diskova - oko nekih zvezda mogu se uočiti ogromni oblaci prašine.