Planete izvan Sunčevog sistema

vansolarne planete
Poziv amaterima za pomoć

Otkirvanje planeta izvan Sunčevog sistem velik je izazov za astronome. Te planete su veoma daleko, svetlost koju reflektuju je slaba, a zasenjuje ih i matična zvezda. Zapravo, one se sa Zemlje uopšte ne mogu videti. Ipak, razvijeno je više meteoda za detektovanje ovih planeta i do sada ih je otkriveno više od 130. Međutim, samim otkrićem istraživanje planeta svakako nije završeno. Astronomi pokušavaju da na osnovu prikupljenih podataka doznaju o svakoj planeti sve što mogu, ali problem je što za tako obiman posao oni nemaju dovoljno osmatračkog vremena. Stoga su odlučili da pozovu svoje kolege amatere iz celog sveta u pomoć kako bi se prikupilo što više korisnih informacija.

Jedan od načina za otkrivanje planeta jeste precizno merenje promene sjaja 'sumnjive' zvezde. Kada planeta prođe ispred zvezde sjaj zvezde se malo smanji a to je podatak za kojim astronomi tragaju.

Ideja da se obrate amaterima nastala je nakon što je izvesni Arto Oksanen, finski astronom amater, prijavio da je uočio prolaz planete preko zvezde HD 209458 i to svojom amaterskom opremom kakvu inače imaju mnogi osmatrači širom sveta.

Tim Castellano iz Nasinog Ames Research Center i Greg Laughlin sa Univerziteta Santa kruz u Kaliforniji su nakon ove vesti odlučili da pokrenu projekat TransitSearch (www.transitsearch.org) koji podrazumeva saradnju sa amaterima.

Amateri, jasno, nemaju dovoljno moćne i sofisticirane instrumente za neposredno i samostalno traganje za vansolarnim planetama, ali njihovo uključivanje u projekat ima neke dobre strane. Pre svega, osmatranja se tako mogu vršiti 24 časa svakog dana pošto je, kako kaže Laughlin, negde uvek ponoć i vedro. Zatim, amatera ima više nego svih profesionalnih astronoma zajedno, a mnogi su spremni da rade. Postoji problem validnosti podataka koje amateri prijave, ali ako se nalazi dva ili više amatera podudaraju onda to nešto svakako može da znači.

Pozivaju se dakle amateri osmatrači da posmatraju određene zvezde oko kojih su već pronađene planete. Svaki osmatrač na www.transitsearch.org može dobiti listu ciljeva sa predviđenim vremenima tranzita dalekih, vansolarnih planeta.

Ron Bissinger, amater iz Kalifornije već je prijavio zatmnjenje zvezde HD 209458 usled tranzita planete a osmatranje je vršio svojim malim teleskopom od četiri inča!

Poziv da se uključite u istraživanje dalekih planeta možete pročitati ovde:
O projektu TranSearch pročitajte ovde
www.transitsearch.org