Galaksije

NSPoint

MLIJEČNI PUT I SEDAM PATULJAKA
Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs
Naša je galaksija pravi zvjezdani kanibal koji u ovom trenutku asimilira najmanje sedam patuljastih galaksija!

Najnovija istraživanja astronoma koji rade u projektu SLOAN (Sloan Digital Sky Survey) po svemu sudeći uspjeli su dokazati pravu prirodu nastanka naše galaksije – Mliječnog puta.

galaksija_i_patuljci.jpg (215198 bytes)
Mlijecni put i patuljaste galaksije – Patuljaste galaksija u sudaru sa Mliječnim putem

Analizom višestrukih mjerenja i višegodišnjim istraživanjima zasada su dokazali kako oko naše galaksije orbitira najmanje još sedam malih patuljastih galaksija od kojih svaka sadrži milijun ili i više zvijezda. Jednom oformljene galaksije svojom gravitacijskom silom teže postati još veće pri čemu asimiliraju sve što se nalazi u njihovoj blizini.

Pretpostavlja se kako je Mliječni put nekada bio znatno manji, a onda je došlo do "sudara" galasksija te je masa i broj zvijezda u njemu tijekom milijardi godina rastao da bi danas taj broj iznosio oko 250 milijardi zvijezda. Sedam (ili čak osam) patuljastih galaskija ubrzo će postati sastavni dio naše galaksije i njenih spiralnih krakova prepunim zvijezdama, a sam proces se u svemirskim mjerilima odvija veoma brzo, kroz nekoliko desetaka, odnosno stotina milijuna godina.

Dvije male dosada poznate galaksije – sateliti Mliječnog puta, Veliki i Mali Magelanov oblak sadrže znatno više zvijezda i predmet su iizučavanja gotovo svih profesionalnih zvjezdarnica na južnoj Zemljinoj polutci budući da se vide samo sa južne Zemljine polutke.
Nedavno je jedna druga ekipa astronoma uspjela prikupiti početne dokaze i iznjela pretpostavku kako je upravo u ovom trenutku naša galaksija zapravo u sudaru sa još jednom spiralnom galaksijom, no zbog našeg položaja u galaksiji i nemogućnosti da istu vidimo "izvana" ta je pretpostavka zasada pod velikim upitnikom.

Mliječni put proteže se na prostoru veličine 100.000 svjetlosnih godina, usporedbe radi Zemlja je od Sunca (samo jedne od 250 milijuna zvijezda u Mliječnom putu!) udaljena svega nešto više od 8 minuta svjetlosti. U jednoj sekundi svjetlost prijeđe udaljenost od 300.000km!

(16.01.2007.)

Komentari

Slika Vam je mnogo dobro, i nisam znala da tako nesto i postoji.

Sanja

Vaš komentar

Galaksije - osnovno o galaksijama

Otkrivena prečka u Mlečnom putu! (18.08.2005.)

Magelanov potok