Galaksije

kosmonautika
Kako zapravo izgleda zvjezdani grad u kojem živimo?

Komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Izgleda li ovako zvjezdani grad u kojem živimo?

Kada bi živjeli divovski velikom gradu, zatvoreni u omanjoj zgradi, u maloj sobici iz koje nikada nismo izašli, s prozorčićem odakle gledamo svijet oko sebe mogli bi stvorit sliku svjeta koji nas okružuje. No, bilo bi nam teško načiniti sliku stana i zgrade čiji smo i sami dio – nikada ju nismo vidjeli izvana i možemo samo nagađati kako li izgleda!

U sličnim su problemima i astronomi. Teleskopima i kamerama svakodnevno istražujemo svemir oko nas. Znamo za nebrojene milijarde i milijarde galaksija na nezamislivo velikim udaljenostima od naše galaktike – Mliječnog puta. No kako li izgleda naša galaktika, naš zvjezdani grad? Danas to nitko s sigurnošću nemože reći! No čini se kako najnovija radio-mjerenja rasprostranjenosti zvijezda u Mliječnom putu učinjena pomoću Very Long Baseline Array (VLBA) u SAD ukazuju na to da je naša galaksija znatno drugačija od onoga što smo do sada mislili. Prema riječima znanstvenika uključenih u ovaj projekt naš zvjezdani grad nema četiri glavna spiralna kraka – već samo dva, a to mijenja osnovne postavke o ustrojstvu galaktike.

Živimo u dijelu galaktike kojeg nazivamo Orionov krak, zbog velikog broja zvijezda uokolo nas ne možemo vidjeti što se događa i kako izgledaju udaljeniji dijelovi naše galaktike. Letjelica GAIA Europske Svemirske Agencije čije je lansiranje predviđeno 2011. godine imati će zadatak trodimenzionalnog kartografiranja najmanje milijardu zvijezda uokolo nas. Tada ćemo dobiti i odgovor na pitanje o izgledu našeg zvjezdanog grada.

(12.06.2008.)

Komentari

24.09.2008.

Sve je super,a pogotovo slika. Stavite jos neku takvu ako mozete.

Marija

Matrica stalnog procesa stvaranja je naš veliki zavičaj, čak i kada samo naslutimo ili u mašti oslikamo njene delove.Mi smo karika u neprekidnom širećem stvaralačkom lancu zvezdanog svetla našeg grada.
Hvala na prelepoj fotografiji...možda je baš tako...