Sazvežða

sazvežða
BOOTES (VOLAR)

Siniša Lavrnja
vandergraaf@sympatico.ca

ALPHA BOOTIS - (r.a. 14 16 dec. 19 11) (mag.-0.05) (klasa- K2 III) (udaljenost- 37 s.g.)

Volar (Bootes), detalj. celo sazvežðe 12 kb

ARCTURUS "Èuvar medveda". Èetvrta zvezda po sjajnosti na nebu. Pre je zauzimala šesto mesto, ali su moderna merenja pokazala da je ova zvezda sjajnija i od Vege i od Cappele. Datum opozicije 27. april.

Arcturus je na udaljenosti od 37 svetlosnih godina jedna od najbližih zvezda našem Suncu. Preènik zvezde je oko 25 puta veæi od Sunèevog dok je luminoznost za oko 115 puta veæa od sunèeve, sa apsolutnom magnitudom koja iznosi -0,3.

Masa Arcturusa iznosi oko 4 mase Sunca što odgovoara gustini od oko 0,0003 Sunèeve gustine.

Toplota ove zvezde je modernom infracrvenom tehnologijom izmerena sa Zemlje i ona odgovara toploti sveæe na udaljenosti od oko 7 kilometara. Boja Arcturusa je najèešæe opisana kao zlatno-žuta ili boja topaza.

Zanimljivost u vezi ove zvezde je njeno veliko godišnje kretanje od 2,29", što je najveæe kreatanje od kretanja svih zvezda prve magnitude, izuzev Alpha Centauri. Kretanje je prvi put uoèio Halley 1718. godine.

Brzina kretanja ove zvezde iznosi oko 150 km/sek u pravcu sazvežða Device. Ovaj pravac kretanja donosi zvezdu sve bliže Zemlji i time pojaèava sjaj zvezde od kada je prvi put postala uoèljiva golim okom pre skoro pola miliona godina. Trenutno, Arcturus se nalazi skoro na svojoj minimalnoj udaljenosti od Sunèevog sistema što æe dovesti zvezdu u tacku kada æe se prividno "zaustaviti" u toku sledeæih nekoliko hiljada godina. Nakon toga Arcturus æe poæeti da se udaljava od nas kreæuæi se i dalje ka Devici i za oko pola miliona godina se više neæe moæi videti golim okom.

Arcturus je zvezda druge populacije koja se kreæe u veoma nagnutoj orbiti u odnosu na centar naše galaksije, za razliku od Sunca koje se kreæe u ravni sa centrom.

Za stanovnika neke eventualne planete u orbiti oko Arcturusa, Sunce i ostale zvezde u galaktièkoj ravni se kretèu velikom brzinom.

Kao najsjajnija zvezda severnog neba, Arcturus je poznat od davnina. Smatra se da je ovo prva zvezda koja je mogla dobiti ime od starih civilizacija. U stara vremena ona je bila viðena kao "pazitelj" ili "èuvar". Arapi su imali dva imena za nju koja bi se mogla prevesti kao "èuvar nebesa" i "kopljanik".

Arcturus je postao poznati objekat 1933. godine kada je otvoren sajam "Vek u Progresu" u Èikagu. Svetlost ove zvezde je fokusirana kroz teleskop na fotoelektriène æelije, što je stvorilo energiju koja je ukljuèila prekidaè za svetla na sajmu. Arctus je izabran za ovaj dogaðaj jer se tada veovalo da je ova zvezda udaljena od nas 40 svetlosnih godina, što bi znacilo da je svetlost koja je stigla 1933. godine na fotoæelije, zapoèela putovanje sa zvezde 1893. godine, a što je godina kada je prvi sajam u Èikagu bio otvoren.

Arcturus je takoðe prva zvezda koja je osmatrana tokom dana a što je uz pomoæ teleskopa uèinio astronomer Morin još 1635. godine.

BETA BOOTIS - (r.a. 15 16 dec. 33 19) (mag.3.46) (klasa- G8 III) (udaljenost- 117s.g.)

NEKKAR je oko 140 puta sjajnija od Sunca sa aktuelnom luminoznoscu od 70 Sunca i apsolutnom magnitudom od 0,7.

GAMMA BOOTIS - (r.a. 14 32 dec. 38 18) (mag.3.04) (klasa- A7 III) (udaljenost- 85 s.g.)

SEGINUS je slabo varijabilna zvezda u periodu od oko 7 èasova. Varijabilnost iznosi samo nekoliko stotinki magnitude pa vizuelno nije uoèljiva.

EPSILON BOOTIS - (r.a. 14 45 dec. 27 04) (mag.2.25) (klasa- A0 II) (udaljenost- 210s.g.)

MIZAK ili IZAR je jedna od najlepših dvostrukih zvezda, ali što je veoma teško uoèljivo za osmatraèe sa teleskopima do 3", pa èak i za neiskusne osmatrace sa teleskopima od 6".

Zbog kontrasta finih boja ova dvostruka zvezda je dobila i poetièno ime "Pulceherrima".

Primarna zvezda je žuto-narandžaste boje, dok je pratilac plavkaste i na momente zelenkaste boje.

Udaljenost izmeðu ove dve zvezde nije precizno izmerena i iznosi u rasponu od 200-300 svetlosnih godina. Obe zvezde su fizièki povezane, ali im je relativno kretanje izuzetno sporo. Još od otkrivanja nije uoèena promena u razmaku izmeðu zvezda, što navodi na zakljuèak da orbitalni period možda iznosi i nekoliko stotina hiljada godina.

ETA BOOTIS - (r.a. 13 55 dec 18 24) (mag.2.68) (klasa- G0 IV) (udaljenost- 37s.g.)

MUPHRID je spektroskopska binarna zvezda sa periodom od 495 godina.

XI BOOTIS - (r.a. 14 49 dec. 19 18) (mag.4.54) (klasa- G8 V) (udaljenost- 22 s.g.)

Poznata i predivna binarna zvezda koju je otkrio Sir William Herschel 1780. godine. Ovo je jedna od nama najbližih dvostrukih zvezda sa orbitalnim periodom od 149 godina. Meðusobna udaljenost izmeðu dve zvezde iznosi oko 33 astronomskih jedinica.

Zvezde prikazuju fini kontrast boja od kojih je primarna žute boje dok je druga zvezda crvenkasto-ljubièaste.

U sistemu se nalazi i treæa komponenta koja nije vidljiva a koja orbitira oko jedne od dve vidljive zvezde u periodu od 2,2 godine. Njena masa je jedva 0,1 mase Sunca, što objašnjava zašto ova zvezda ne može biti vidljiva u sjaju dve glavne zvezde.

(maj 2004.)