Zvezde

zvezde
Otkrivena nova promijenjiva zvijezda iz Istre

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Kliknite na ilustraciju
Dokument AAVSO kojim se potvrđuje otkriće nove promjenjive zvijezde
Položaj novootkrivene promjenive zvijezde
Grafikon sjaja novootkrivene promjenjive zvijezde
Gregor Srdoč

Gregor Srdoč, član Astonomske udruge Vidulini (AUV) iz Kanfanara, otkrio je novu, dosad nepoznatu, promijenjivu zvijezdu u sazviježđu Hercules.

Otkriće je učinjeno još 03. maja i to prilikom fotometrijskog opažanja tranzita ekstrasolarnog planeta TrES-3 koji se također nalazi u Herculesu. Radi se o novoj promijenjivoj zvijezdi tipa binarna pomrčinska zvijezda gdje se zapravo radi o dvije bliske zvijezde koje se okreću jedna oko druge i pri prividnom prelasku jedne preko diska druge nastaje promjena sjaja. Iako su ovo područje u nekoliko navrata snimali i profesionalci i amateri diljem svijeta, ova im je promjenjiva zvijezda promakla. Amplituda novootkrivene promijenive zvijezde je svega 27 stotinki magnitude (mjerne jedinice za sjaj zvijezda). Bilo je potrebno nekoliko dana da se fotometrijska mjerenja obrade u cijelosti, rezultati pošalju u svjetski poznatu AAVSO (American Association of Variable Star Observers) a jučer je odande stigla napokon i potvrda – prihvaćeno je otkriće nove promjenjive zvijezde koja je dobila oznaku; USNO J1752448+372754 (VSX J175244.7+372753), kraj koje stoji; Otkrivač GREGOR SRDOČ. CROATIA.

Veliki posao savladavanja problematike napravljen je upotrebom 25-cm teleskopa Astronomske udruge Vidulini, poznatijeg pod nazivom "ROBOT". Ovo je otkriće je učinjeno upotrebom snažnijeg, 40-cm teleskopa "Meade" u vlasništvu Riječke zvjezdarnice.

Radi se o iznimnom uspjehu neprofesionalne astronomije u Hrvatskoj, pored prvih snimljenih ekstrasolarnih planeta, i ovo otkriće nove promijenjive zvijezde pokazuje kako se itekako isplati ulagati u znanje, a rezultati vremenom dolaze. Nažalost, moramo i ovdje dodati kako se radi o zalaganju grupe ljudi pri Astronomskoj udruzi Vidulini koji zapravo i nemaju konkretnu financijsku podršku usprkos svjetski priznatim rezultatima. Projekti i programi koji su razrađeni nalaze se "na ledu" zbog nedostatka novca, a troškovnik robotičke zvjezdarnice kojom bi pri AUV zasigurno postali jedna od markantnih zvjezdarnica u svijetu iznosi manje od jednovečernjih honorara "estradnih zvijezda" za proslavu Nove godine!

Kliknite na ilustraciju