AM Home

Mere

Recnik

zvezde
Almach (
Almaak; Alamak; Almak; Almaach)
57 g1 And; HR 603; HD 12533 ; SAO 37734; PPM 44721

-3,01

K3-IIb

354.73

Detalj sa veceg crteza [12 Kb]

Svi oni srecnici koji imaju teleskop prvo sto su kroz njega posmatrali najverovatnije su bili Mesec i sjajne planete, a kasnije i velika maglina u Orionu i fascinantna galaksija Andromeda. Kada im je ovo dosadili vrlo je verovatno da su sledeci objekti za posmatranje bile promenljive zvezde. Nebo obiluje ovakvim zvezdama: zimi Kastor, u prolece Mizar i Alcor, leti Albireo i jos mnogo onih koje se isto tako lako nalaze.

Medjutim, medju najzanimljivijim promenljivim zvezdama nalazi se i poslednja u nizu najsjajnijih zvezda sazvezdja Andromede – Almac, gama zvezda Andromede.

Arapsko ime ove zvezde nema nikakve veze sa samim sazvezdjem, ono oznacava jednu vrstu severoistocne divlje macke. Kroz teleskop ova zvezda izgleda neuobicajeno lepo, cak i kroz mali teleskop moguce je videti par zvezda na rastojanju od 10 ugaonih sekundi, sjajnija od njih je zlatno zute, a tamnija plave boje. Admiral Smit, koji je i XIX veku napisao knjigu o “nebeskim cudima” za boje ovih zvezda rekao je da su “narandzasta i smaragdno zelena”. Sjajnija komponenta je zvezda druge magnitude i naziva se “Gamma-1”. To je toplija zvezda K klase sa temperaturom od oko 4.500 K i trenutno se ona nalazi u fazi nestajanja. Nalazi se na daljini od 355 svetlosnih godina a njen ukupan sjaj procenjujemo da je oko 2.000 puta veci nego ukupan sjaj Sunca, dok joj je precnik 80 puta veci od precnika Sunca (otprilike kao orbita Venere). Tamnija plavo-zelena komponenta, Gamma-2, je takodje dvojna zvezda ali ovaj binarni sistem je malo teze uociti. Dve zvezde pete zvezdane velicine orbitiraju jednao oko druge sa periodom od 60 godina, a trenutno su blizu perioda kad se nalaze na najvecem rastojanju (ali bez obzira na to one su udaljenje samo pola lucne sekunde jedna od druge). Zanimljivo je da je sjajnija komponenta iz ovog dvojnog sistema takodje binarni sistem, ali postojanje ovog binarnog sistema moguce je detektovati samo spektroskopskim metodama; zvezde ovog sistema su prilicno blizu jedna drugoj i orbitiraju sa periodom od 2,7 dana. Ove tri zvezde, Gamma-2,  su vrele zvezde u stabilnom stadijumu evolucije, zvezde na kojima se, kao i na Suncu, odvija fuzija vodonika u helijum, a njihova temperatura u njihovoj okolini iznosi oko 10.000. Posle svega ovoga jasno je zasto je Gama Andromede jedna od najzanimljivijih zvezda.

[oktobar 2000]