AM Home

K2 III

36,7

Bootes & Arcturus

Veca slika [7Kb]

ARCTURUS – vrlo sjajna zvezda, sjaja oko nulte zvezdane velicine. Arcturus, sija na prolecnom nebu severne hemisfere. Ovo je Alfa zvezda sazvezdja Bootes. Arcturus je najsjajnija zvezda severne hemisfere, a u sustini to je 4 zvezda po sjaju na celom nebu – odmah iza Sirius-a, Conopus-a i Alpha Centauri. Arcturus, ili kako ga drugacije nazivaju “Cuvar medveda”,  prati Velikog Medveda (Ursa Major) oko pola. Rec “arktos” na grckom znaci medved, odakle i potice ime ove zvezde.

Zvezda je od nas udaljena 37 svetlosnih godina. Arcturus je klasicna narandzasta zvezda i temperatura joj se procenjuje na 4300 K. Ako uracunamo i zracenje u infracrvenom delu spektra sjaj ove zvezde je onda 180 puta veci od sjaja Sunca, a odatle dobijamo da je njen precnik 24,5 puta veci od precnika Sunca, oko ¼ orbite Merkura. Arcturus je dovoljno veliki i nalazi se dovoljno blizu pa mozemo da merimo i njegov ugaoni precnik (angluar diameter) i on iznosi 0,0191 lucnih sekundi, a to nam takodje potvrdjuje i procenjen precnik ove zvezde. Brzina ove zvezde je nesto veca od brzine drugih sjajnih zvezda, a ona takodje pripada nesto starijoj populaciji zvezda nase galaksije. Arcurus se nalazi u stadijumu dzina, i njena masa je 1,5 puta veca od mase Sunca. U ovoj zvezdi je prestala fuzija vodonika u jezgru. Zbog toga sto je ona nesto sjajnija nego sto ocekujemo, smatra se da je na ovoj zvezdi fuzija helijuma u ugljenik vec pocela.

maj 2000.