AM Home

Cirkumpolarna zvezda

Ursa Maior; Ursa Minor

Ursa Maior i Ursa Minor.
[Veci crtez 10 Kb]

Posle Sunca zvezda Polaris (Severnjaca, Polarna zvezda itd.) je najpoznatija i najvaznija zvezda za nas zemaljce, bar u zadnjih nekoliko vekova. Nalazi se iznad severnog pola Zemlje i tako nam pokazuje strane sveta i longitudu mesta odakle je posmatramo. Kad idete na sever ona je sve visa na nebu. Na severnom polu je u zenitu.

Ali Polaris se ne nalazi tacno u tacki nebeskog pola vec vrlo blizu - na manje od 1°. To je toliko blizu da se prostim okom i ne moze uociti dnevno kretanje ove zvezde.

Prividno kretanje zvezda
Ako dugom ekspozicijom snimite severni nebeski pol na snimku cete videti kako se zvezde prvidno krecu.

Velik broj naziva ove zvezde dolazi uglavnom od njenog posebnog polozaja na nebu i od uloge koju ima u navigaciji. Polaris je latinska skracenica od Stell Polaris (polarna zvezda).

Polaris u proslosti   Osoben polozaj na nebu Severnjaca ima samo privremeno. Zbog precesije nebeski polovi ne miruju vec prava kruznice po nebu. Zbog toga je i alfa U Mi samo privremeno nasa polarna zvezda.
U vreme izgradnje Velike piramide u Gizi polarna zvezda je bila Tuban (a Draconis) o cemu postoji i zapis iz 2849. godine pre nase ere. Tuban je od severnog nebeskog pola tada bila udaljena oko 2° i mora da je imala jaci sjaj nego danas (4m) jer inace ne bi bila dovoljno uocljiva za orijentaciju, za cega se inace koristila pri zidanju piramida.
A tri hiljade godina kasnije Odisej se, kako prica Homer, vec upravljao po drugoj zvedi. To je bila zvezda Kohab (b U Mi), tada oko 7° daleko od nebeskog pola. U isto vreme nasa Severnjaca od iste tacke na nebu bila je udaljena oko 15°.
Ulogu polarne zvezde Severnjaca dobija u XV veku posto se tada priblizila nebeskom polu na 4°. Istina, za odredjivanje geografske sirine mesta koristila se i ranije. O tome postoji jedan zapis koji potice od Marka Pola (1254-1324). Kao navigcionu zvezdu Severnjacu koriste zatim i portugalski moreplovci, a koristio ju je i Kolumbo prilikom svojih cuvenih putovanja ka Novom svetu.

Nazivi
U svetu
Polaris; Alruccabah; Cynosura; Phoenice; Lodestar; Pole Star; Tramontana*; Angel Stern; Navigatoria; Star of Arcady;Yilduz; Mismar; North Star; Stella Maris; Polarissima; Poljarnaja....

*Oznaka sevra na ruzi vetrova kod pomorskog kompasa
U nasim krajeima
Severnjaca, Severnica, Polarna zvezda, Polara, Polarnica....

Polaris je zuti gigant, 2200 puta sjajnija od Sunca. U njenom jezgru hidrogenska fuzija je okoncana i zvezda sada prolazi kroz fazu nestabilnosti te pulsira u periodu od 3,97 dana. U tom periodu njen sjaj se neznatno menja, za oko 0,15m. Polaris je pulsirajuca zvezda tipa cefeida.

Polaris je i dvojna zvezda. Njen pratilac, Polaris B, nalazi se na razdaljini od 18,5 uglovnih sekundi od maticne zvezde. Polaris B prvi je uocio V. Hersel, 1780. godine. Ona se lako moze zapaziti 3-incnim refraktorom. To je zuckasta zvezda F3V spektra i prividne velicine 8,20m. Orbitalni period ove zvezde traje vise hiljada godina.

Gde je severni nebeski pol

Povucite u mislima liniju od zvezde Alkaid  (h UMi) preko Severnjace do e Kasiopeje. Severni pol se nalazi na toj liniji oko 1° od Severnjace ka Alkaidu. Zatim povucite drugu liniju od Severnjace ka Aliotu (e UMi). Pol je na toj liniji 1° ka Aliotu

Kretanje SNP
Koordinate Severnjace:
Epoha       RA      Dec
1900.0    1:22.6   +88.77
1950.0    1:48.8   +89.03
1990.0    2:21.3   +89.22
2000.0    2:31.8   +89.26
2010.0    2:43.6   +89.31
2050.0    3:47.5   +89.46

Danas se severni nebeski pol nalazi na 27' od Severnjace i nastavice da joj se priblizava do oko 2100. godine nakon cega ce poceti da se udaljava od nje. Za 12000 godina pol ce stici u blizinu zvezde Vega (na oko 4°).

Centar kruznice koji ispisuje severni nebeski pol nalazi se u sazvezdju Draco u tacki RA=18:00.0, Dec=66.5°.

Kako da nadjete Severnjacu
[for dummies]
Velika Kola (Veliki Medved, Ursa Maior) sigurno znate gde su. Dve zadnje zvezde (suprotno od rude) usmerene su ka Severnjaci. Treba u mislima samo da pet puta produzite pravu koja spaja te dve zvezde i sticicete sasvim blizu Severnjace.

"Juznjaca"     Bilo je pokusaja da se utvrdi i "Juznjaca", tj. polarna zvezda juznog nebeskog pola. Posto u blizini tog pola nema sjajnije zvezde jednini kandidat bila je Acrux, alfa Juznog Krsta (Crux). Prvi opis tog sazvezdja dao je 1521. Marco Antonio Pigafetta, koji je juznim morima plovio sa Magelanom. Medjutim Acrux je u to vreme od nebeskog pola bila udaljena oko 30° i u praksi se nije pokazala povoljnom za navigaciju.

maj 2000