AM Home

Mere

Recnik

zvezde
Regulus
(Cor Leonis; Rex; Al Kalb al Asad; Kabeleced)
a Leo; HR 3982 ; HD 87901; SAO 98967; PPM 127140

B7V

77,5

Leo i Regulus

Regulus

REGULUS – je zvezda koja sija “u srcu” Lava, jednog od najvecih sazvezdja zodijaka. Po sjaju ova zvezda se nalazi pred kraj liste zvezda prve zvezdane velicine. Nalazi se na daljini od samo 77 svetlosnih godina, i njen sjaj na nebu iznosi 1,35 mag. Na latinsom Regulus znaci  “mali kralj”.  Regulus lezi skoro tacno na ekliptici i cesto biva okultiran Mesecom. Dole levo od ove zvezde lezi svetlija Spica. Tacka jesenje ravnodnevnice, kada Sunce u septembru preseca ekliptiku, nalazi se tacno izmedju ove dve zvezde. Regulus je zvezda u stabilnom stadijumu. Vizuelni sjaj Regulusa je 140 puta veci nego sjaj Sunca, a ako u obzir uzmemo i zracenje u UV delu spektra, sjaj ove zvezde je 240 puta veci nego sjaj naseg Sunca. Na osnovu ovog sjaja i temperature zvezde, koja iznosi 12000 K, moze se zakljuciti da je njena masa oko 3,5 solarnih masa.

Regulus ima i svog vrlo udaljenog pratioca manje mase. Ovaj pratilac je udaljen oko 4200 astronomskih jedinica (100 dalje negu daljina Plutona od Sunca) od glavne zvezde. Potrebno je bar 130000 godina da ovaj pratilac obidje jednom oko Regulusa. Pratilac je sam za sebe dvojna zvezda, sastoji se od komponenti koje su medjusobno udaljene bar 95 astronomskih jedinica i orbitiraju jedna oko druge sa periodom od oko hiljadu godina. Obe zvezde su manje mase od Sunca. Sjajnija je narandzasti patuljak, a sjajniji je crveni patuljak (M spektralni tip). Sa manje komponente pratioca Regulus bi izgledao kao brilijantna zvezda sest puta sjajnija nego pun Mesec na Zemlji.

maj 2000.