AM Home

Zvezde

zvezde
Alya

Alga; Theta Serpentis; HR 7141; HD 175638; PPM  166832; SAO 124068; Tyc 457-687-1
Flamsteed 63 Ser; Hipparcos 92946

A5V

132

Milan Milosević
mm@mmilan.com

Alya, detalj sa veće mape ( 38k, јpg)

Jedinstveno sazvežđe Serpens (zmija) je jedino sazvežđe koje je podeljeno na dva dela. Zapadni deo naziva se Serpens Caput (Glava zmije), a istočni Serpens Cauda (rep). Između njih nalazi se sazvežđe Ophiuchus. Oznake grčkim slovima podeljene su između ova dva dela sazvežđa: od Alfa do Epsilon se nalaze u zapadnom, dok u istočnom delu oznake počinju od slova Zeta. Bez obzira na to što se sastoji iz dva dela Serpens, ne baš sjajno sazvežđe, ima samo dve zvezde koje su dobile imena Alfa zvezda (Unukalhai) nalazi se u "repu", dok je Alya u "glavi". Čudno je to što nijedna od preostalih šest zvezda koje su sjajnije od Alya nije dobila ime. Da stvari budu još čudnije ime Alya nema nikakve veze sa zmijom, to je arapska reč koja označava rep ovce, ali usled lošeg prevoda ovoj zvezdi je dodeljeno baš ovo ime.

Alya je dvojna zvezda. Čak i uz pomoć slabih teleskopa moguće je videti dve identične komponente pete magnitude, zapadnu (Teta-1) koja je nešto sjajnija (4,62) od istočne (Teta-1, 4,98 mag). Obe zvezde su bele boje a njihova površinska temperatura je 8.200K. Spektralna klasa obe zvezde je ista (A5). To su obične zvezde u kojima se odigrava fuzija vodonika u helijum. Od nas su udaljene oko 130 svetlosnih godina a njihov pravi sjaj je 18, tj 13 puta veći od sjaja Sunca. Prečnici zvezda su oko dva puta veći od prečnika Sunca. Obe zvezde su verovatno nastale na identičan način i trenutno obe rotiraju oko svoje ose velikom brzinom. Teta-1 rotira brzinom od 143 km/s a Teta-2 brzinom od 196 km/s a to je oko 100 puta brže nego brzina rotacije Sunca. Period rotacije iznosi 17, odnsono 12 sati. Rastojanje između ove dve zvezde je 900 AU (23 puta veće nego prosečno rastojanje Plutona od Sunca), a period obilaska jedne oko druge je 14.000 godina. Stanovnici hipotetičke "zemlje" koja bi se nalazila u ovom dvojnom sistemu videli bi drugu zvezdu 16 puta sjajniju od punog Meseca, što bi im omogućavalo lako čitanje "Dnevnih Alya-skih novina" u sred noći.

(oktobar 2002.)