AM Home

A3V

36,2

m.milan@EUnet.yu

Detalj sa veceg crteza 7 Kb

Veliki Lav, koji dominira severnim prolcenim nebom sadzi tri vrlo upecatljive zvezde, sjajni Regulus, zvezdu 2 magnitude Algeiba i takodje zvezdu 2 mag ? Denebolu. Denebola je b zvezda u sazvedju Lav (Leo) i ona je najistocnija od ove tri pomenute zvezde.

Ime Denebola potice od arapske fraze koja znaci "lavov rep" i naziv lepo opisuje polozaj ove zvezde u sazvezdju. Denebola je tipicna bela zvezda sa temperaturom od 8500 K i vrlo je slicna letnjoj zvezdi 1 magnitude ? Altairu, ali nalazi se na rastojanju od 36 svetlosnih godina, dva puta vecem nego pomenuti Altair, pa je zbog toga i tamnija. Kao i sve druge sjajne zvezde Denebola je sjajnija od Sunca (rec je o apsolutnom sjaju, naravno), i emituje 12 puta vise energije nego nasa zvezda. Ovo je jedna od retkih zvezda klase "Vega". Klasa zvezda "Vega" obuhvata zvezde koje su okruzene diskom prasine koji imituje IC zracenje. Posto su planete Suncevog sistema najverovatnije nastale iz jednog ovakvog diska to ukazuje na mogucnost da oko Denebole postoje planete, bez obzira sto nikakav drugi dokaz u prilig ovoj pretpostavci nije pronadjen. Denebola je takodje i promenljiva zvezda tipa "Delta Scuti". Ovakve zvezde vrlo malo menjaju svoj sjaj ali period promene je vrlo mali i iznosi samo nekoliko sati. Ne postoje nikakvi dokazi koji ukazuju na to da je ovo dvojna zvezda.