AM Home

-0,48

M1

42,2

m.milan@EUnet.yu

Ranih zimskih noci na srednjim geografskim sirinama severne hemishere Kapela se nalazi gotovo tacno iznad nasih glava. Ovo je jedna od tri najsjajnije zvezde severnog neba, druge dve su Arcturus (prolece) i Vega (leto). Sve tri su pribliznog sjaja. Arcturus ? hladan i narandzast, Vega ? vrela i bela, a Kapela ? zuto-bela zvezda, negde u sredini temperaturnog raspona. Kapela je najtamnija od ove tri zvezde ali ona se istice po tome sto je od zvezda 1 magnitude najbliza severnom polu.

Ovo je alfa zvezda sazvezdja Auriga. Kapela se nalazi na 42 svetlosne godine daleko i ona je jedna od najpoznatijih dvojnih zvezda. Njene dve komponente su obe zute i klase G sa priblizno istom temperaturom kao Sunce, ali su mnogo vece i sjajnije ? jedna je 50 puta sjajnija od Sunca a druga "samo" 80 puta, a obe imaju oko 10 puta veci precnik nego nasa zvezda. Obe ove zvezde su umirici dzinovi koji su potrosili vodonik iz jezgra. Rastojanje izmedju ove dve zvezde je oko 100 miliona kilometara, oko 2/3 rastojanja izmedju Zemlje i Sunca, i kruze jedna oko druge sa periodom od samo 104 dana. Na osnovu perioda i orbita dolazi se do zakljucka da je svaka od ovih zvezda oko 2,5 puta masivnija od Sunca.

Nesto sjajnija zvezda je izgleda malo dalje otisla u evolucionom stadijumu, u njenom jezgru vec je pocela fuzija helijuma u ugljenik, dok se u tamnijoj komponenti idalje odvija kontrakcija helijumom bogatog jezgra u kome se jos nisu upalile nove vatre. Kapela je izvor X-zraka koji najverovatnije nastaju usled povrsinske magnetne aktivnosti, slicne onoj na povrsini Sunca, ali nije jasno koja od dve zvezde je odgovorna za nastanak X zracenja. Takodje ovde se nalazi jos jedan vrlo taman pratilac koji je takodje i sam dvojna zvezda koja se sastoji od dva crvena patuljka klase M.

[septembar 2001]