Galaksije

HCG 87: Malo jato galaksija

Dipl. ing.
Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

Galaksije vole da se skupljaju u jata. Na primer, naša galaksija, Mlečni put, deo je Lokalnog jata galaksija. Tom jatu pripada preko 30 članova, od kojih je najveća Andromedina galaksija M31. Nju prate njeni sateliti, M32 i M110, kao i Trouglasta galaksija M33.

Malo, zgusnuto jato, kao što je Hickson Compact Group 87 (HCG 87) prikazano na slici, interesantno je s toga što su vidljivi tragovi samorazaranja. Usled gravitacionih sila, galaksije u HCG 87 rastežu jedna drugu na svojim 100 miliona godina dugim orbitama oko zajedničkog centra. Ta naprezanja stvaraju sudare gasova, koji izazivaju snažno blještanje zvezdanih formacija i odašiljanje materije u aktivno galaktičko jezgro, koje verovatno sadrži crnu rupu.

HCG 87 se sastoji od velike spiralne galaksije vidljive dole levo, jedne eliptične, vidljive dole desno i jedne spiralne galaksije visoko gore. Mala spiralna galaksija u blizini centra slike je verovatno negde daleko odatle. Nekoliko zvezda iz naše galaksije se takođe daju videti na slici u pozadini. Ovu sliku je u junu 1999. godine napravio Hubble Space Telescop svojom novom Wide Field Planetary Camera 2.

Proučavanjem jata kao što je HCG 87 omogućava nam da malo uđemo u tajne nastanka i razvoja galaksija.

(decembar 2003.)