Mmaraton
Sve o Mesijeovom maratonu, katalog, istorija, takmičenje

Mm Letenka 2004 - TELESKOPI

Dragan
Miladinović

dragmila@Eunet.yu

Kao i svake godine na Mesijeovom maratonu, i ovog puta, "u fokusu" mog interesovanja bili su teleskopi zastupljeni na takmičenju. Ono što me posebno raduje, je činjenica, da se svake godine pojavi neki novi, koji privuče moju pažnju. Iz tog ugla posmatrano, bilo je više interesantnih "oruđa za rad".

Najpre moram spomenuti predivan teleskop, ručni rad Majstora Janka Mravika, Njutn od 14 cm, fokusa oko f/4 ako se ne varam, na kupovnoj "tripod" montaži od aluminijuma na kojoj je napravio dodatak, viljuškasti držač teleskopa. Teleskop je idealan za transport, kratke cevi, lak za montiranje, sa, što je najvažnije, odličnom slikom, i jedino mi je zbog Janka žao sto posmatrački uslovi nisu odgovarali performansama ovog teleskopa, budući da je nebo bilo magličasto, te zbog kratkog fokusa (i malog mogućeg korisnog uvećanja) pojedini M objekti gotovo da i nisu mogli biti razlikovani od zvezda, zbog svog tačkastog izgleda. Janko je imao dobru taktiku kad je odabrao taj teleskop za Maraton, (jer takav teleskop ima veće vidno polje pa je lakše pronaći traženi M objekat), ali su mu loši posmatrački uslovi na opisan način pokvarili koncepciju. (Zajednički smo konstatovali: "za sledeci maraton ništa bez osmice" – misleći pri tome na veličinu objektiva od 8 inča, tj. 200 mm). Moram da kažem da ovaj teleskop ne hvalim iz razloga što sam bio počasni član Jankove ekipe, već što zaista tako mislim.

Drugi veoma zanimljiv instrument, bio je prvi samograditeljski eksperiment Ratka Miljkovca sudije na maratonu, koji je od optike tzv "epidijaskopa" (sprave za projektovanje slika na zid) napravio veoma interesantan teleskop refraktorskog tipa, kako koncepcijski, tako i u pogledu lucidne elegancije, i prava je šteta što mu je srednje sočivo u optičkom tripletu koji čini objektiv, napuklo, tako da se nije moglo uživati 100 % u slici koju ovaj instrument daje. U ekvatorijalnoj montaži izgledao je neverovatno atraktivan i elegantan, i veoma mi se svideo (ali… daleko treba trčati sa Letenke sa njime u rukama, pa sam odustao od "pozajmice" istog na neodređeno vreme …:o).

Šalu na stranu, Ratko, dobrodošao među samograditelje, i nadam se da ćeš nabaviti novu, neoštećenu optiku za svoj teleskop!!!

Zaista, te večeri je bilo uživanje posmatrati instrumentarij zastupljen na maratonu, kao i gotovo ljubavnički tretman koji su isti imali od strane njihovih ponosnih vlasnika.

Bilo je uživanje posmatrati demonstraciju korišćenja tzv "setting cirscles" (krugova za orijentaciju teleskopa po deklinaciji i rektascenziji), koju je priredio Kiš Lajoš sa svojim članom ekipe Nedeljkom Markovićem (oficijelnim fotografom Maratona). Naoružani podacima o koordinatama svih M-ova, sa lakoćom su pronalazili iste u dubokom beskraju neba, međutim, iako su raspolagali teleskopom zanatski perfektno izrađenim, a adaptiranim od teleobjektiva, na f/10, montiranim na profesionalnu montažu (koja je po Lajoševim rečima koštala kao ozbiljan teleskop), brzo su odustali od takmičenja (zbog spavanja).

Bilo je tu još nekoliko teleskopa, od kojih svaki zaslužuje dužnu pažnju, makar samo da bude pomenut (Milanov Bresser, kojeg sam prošlih godina posebno nahvalio, ADNOSOV MEADE, pobednikov Ruski TAL (sto bi "patriote" rekle: Nas i Rusa 200 miliona !!!) i moj već tradicionalni Njutn 6 inča "maskirno-plave" boje, na "ljuljuškastoj montaži" (jer je osetljiva na vetar).

Bresser

TAL

MEADE

Izvinjavam se ako sam neki od teleskopa propustio da spomenem u ovom tekstu. U takvoj noći, punoj nezaboravnih astronomskih utisaka, moguće je da mi je nešto bitno iz ovog segmenta interesovanja i promaklo.

Za očekivati je da se već na sledećem astronomskom hepeningu pojavi još poneki novi teleskop i ja se tome iskreno nadam (i radim na tome) !!!

Vedro nebo….