M objekti

Plejade u X – svetlu

26. nov. 2003.

Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

Zvezdano jato Plejada je jedno od dragulja Severnog neba. Kod nas u narodu se zovu Sedam Vlašića, a u Mesijeovom katalogu zvezda nose broj 45. Običnim okom gledano, izgledaju kao jedno očaravajuće jato zvezda u sazvežđu Taurusa (Bika), dok se tek uz pomoć teleskopa otkriva jato zvezda okruženo nežnim plavičastim pramenovima zvezdane svetlosti odbijene od interstelarne prašine. Jato sadrži na stotine zvezda, čija je udaljenost nekih 130 parseka (425 svetlosnih godina) od nas. Veruje se da su zajedno od skora – nekih 100 miliona godina, što je tek pedeseti deo života našeg Sunca.

Teleskop u sastavu orbitirajuće ROSAT opservatorije, koji je imao zadatak da vrši snimanja u X–spektru, video je sličnu, mada donekle izmenjenu, impresivnu sliku. Ova gore prikazana slika je data u neodgovarajućim bojama, usled "prevoda" različitih X–frekvencija u nama vidljive boje – zraci najniže energije dati su u vidu crvene, srednji u vidu zelene, a oni sa najvišom enertijom u vidu plave boje. (Zeleni kvadratići označavaju pozicije 7 najsjajnijih i najpoznatijih zvezda.) Obzirom na njihovu udaljenost, širina slike je oko 10 sv. godina, dok je samo jato oko 10 puta veće. Slika je široka oko 1,5 stepeni, što je oko tri puta veće od ugaone širine Meseca.

Zvezde u Plejadama viđene pomoću X zraka su ekstremno vrele, sa razređenom spoljnom atmosferom zvanom korona, a nijanse boja oko njih odgovaraju različitim temperaturama korona. Najsjajnije su: Alcyone (2,90), Atlas (3,62), Electra (3,70), Maia (3,87), Merope (4,18), Taygeta (4,30), Caleano (5,46), Asterope (5,80) itd. ali i zvezde najslabijeg sjaja u sazvežđu su još uvek 40 puta sjajnije od Sunca kada bi se nalazilo na toj daljini, a najsjajnija Alcyone (Eta/25 Tauri) je oko 1.000 puta sjajnija od Sunca!

(decembar 2003.)