M1

NGC Konst.  RA        Dec    Mag Velicina     Tip    Razd.
1952  Tau  05 34,5  22 01   9,0  6 x 4       OSN      6,3

Rano ujutro 4. jula 1054. godine u kineski astronomi su na istocnom nebu opazili  jednu novu vrlo sjajnu zvezdu. Narednih dana njen sjaj je rastao i dostigao -6m sto odgovara sjaju Meseca u jednoj cetvrti. Dvadeset tri dana ova zvezda se videla i po danu. U isto vreme, cini se, zvezda je opazena i na drugom kraju sveta, na nebu iznad danasnjeg Novog Meksika i Arizone gde su je zabelezili neki indijanski slikari.

Bila je to grandiozna eksplozija supernove u kojoj je gotovo potpuno unistena jedna zvezda na 6300 svetlosnih godina daleko od nas.

Sedam stotina godina kasnije, tacnije 28. avgusta 1758. francuski astronom S. Mesije na istom mestu je ugledao oblacak za koji je u prvo vreme mislio da je kometa. Upravo ova zabuna navela ga je da sastavi svoj Katalog maglina i zvezdanih jata.

Danas je ovaj maglicast oblak, koji se sastoji od materijala izbacenog u eksploziji supernove, poznat pod imenom Krab maglina. Brzinom od 1800 km/s oblak se prosirio na 10 svetlosnoh godina u precniku. U centru ove magline nalazi se neutronska zvezda fantasticne gustine koja pulsira oko 30 puta u sekundi. Precnik zvezde je oko 30 km a njena masa je 1,5 mase Sunca (precnik Sunca je 1 400 000 km).

Jedno licno iskustvo