Instrumenti

NSPoint

instrumenti
"Veliko, široko oko" gradi se u Čileu

Vaši komentari

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Započela je gradnja novog, velikog teleskopa LSST (Large Synoptic Survey Telescope) koji će biti smješten na sjeveru Čilea.

lsst – Veliki stakleni disk novog teleskopa s inženjerima i konstruktorima koji na njemu rade

Dvadeset milijuna donacije od strane Charlesa Simonyia te još deset milijuna pridodanih od Billa Gatesa zatvorili su financijsku konstrukciju budućeg najmoćnijeg velikog teleskopa na svijetu. Konstrukcija sastavljena od tri velika zrcala omogućiti će iznimo široko vidno polje a time i mogućnost skeniranja cijelog neba u samo tri dana! Upotreba moćnih digitalnih kamera i računalnog upravljana omogućiti će mu da na najmanju moguću mjeru smanji negativan utjecaj atmosfere na astronomska istraživanja.

Ovih je dana izrađen prototip 23,54 tone masivnog zrcala promjera 8,4m i sada se nalazi na ispitivanjima u Arizona's Steward Observatory Mirror lab u Tucsonu, država Arizona. Prema izjavama inženjera projekta, izrađeni disk je savršen. Pravo zrcalo biti će gotovo 2012. godine a cijeli kompleks bi trebao biti operativan 2015. godine. Novi će teleskop snimati svemir u tri dimenzije i pretežito biti namijenjen traganju za tamnom materijom i energijom koja "nedostaje" u svemiru prema današnjim teorijskim modelima prostor-vremena.

Osim glavnih donatora Charlesa Simonyia i Billa Gatesa tu je još nekoliko nacionalnih akademija, instituta i drugih organizacija koje su u projekt uključene u financijskom i znanstvenom pogledu.

Zanimljivo je kako se u ovom trenutku i mi iz Hrvatske možemo uključiti u projekt bilo simboličnom donacijom bilo znanstvenim projektom koji bi se odrađivao na budućem "velikom, širokom oku" astronoma.

(13.09.2008.)

Komentari

13.09.2008.

Zemlja je jedan veliki taleskop. Njena atmosfera je veloiko socivo, Opticko oko. Kako ga staviti u funkciju i korostiti. Mozda ovo re[enje da upravo ovaj teleskop.
Pozdrav. Andesilic Dragoljiub iz Uzica