Instrumenti

instrumenti
MAMUTSKI EUROPSKI TELESKOP

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs
Europski astronomi planiraju izgradnju teleskopa višestruko većeg od svih današnjih teleskopa na svijetu zajedno!

Astronomi sa Europske južne opservatorije (ESO) objavili su planove za izgradnju gigantskih teleskopa koji će pokrenuti novu eru astronomskih istraživanja. Prema riječima Dr. Andreasa Kaufera idejno riješenje za novi, ogromni 42-metarski teleskop nove  generacije nazvan ELT (Extremely Large Telescope) biti će zgotovljeno do kraja godine, iako je ovaj projekt nekoliko puta veći od najvećih današnjih teleskopa na svijetu i zahtijeva sasvim nove tehnologije gradnje, Kaufer vjeruje da je projekt ostvariv i to u narednih desetak godina. "Želimo napraviti nešto zaista (pre)veliko", izjavio je Kaufer za medije.

euro50.jpg (58945 bytes)
Koncept 50 metarskog teleskopa ESO izrađen od strane Zagrebačke tvrtke Investinženjering

Ovim teleskopom astronomi će zaviriti do samih granica našeg svemira, otkriti oblike materije koja je postojala u prvim trenucima njegova nastanka (prije 17 milijardi godina), pronaći tragove mogućih civilizacija na planetama drugih zvijezda i vjerojatno napokon dati jednoznačni odgovor na pitanje; koliko je velik svemir!

Projekt je sada u fazi izrade idejnog riješenja i odabira najpovoljnije lokacije, Južna afrika, Tibet, Maroko, Grenland ili Antartika. Pored ovog teleskopa, Europski astronomi već godinama razmišljaju o zaista mamutskom teleskopu promjera objektiva (zrcala) od 100 m (najveći teleskopi današnjice imaju promjer zrcala od 8,2 m (ESO – VLT u Čileu), odnosno 9,1 m (SAAO – SALT u Južnoafričkoj republici) čija bi moć prikupljanja svjetlosti bila veća od svih postojećih teleskopa na svijetu zajedno!

(10.08.2006.)