Instrumenti

NSPoint

teleskopi
KRAJ ZA HUBBLE SPACE TELESCOPE?
Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.yu

Washington je konačno odlučio o sudbini Hubbleovog svemirskog teleskopa (HST).

Dodijelivši NASAi svega 75 milijuna US$ za potrebe održavanja svemirskog teleskopa tijekom 2006. godine, njegova sudbina je zapečaćena. Taj je novac dostatan da se po otkazu još jednog žiroskopa, koji osiguravaju orijentaciju i stabilnost letjelice, ona sigurno i kontrolirano spusti da izgori u zemljinoj atmosferi, a pojedini dijelovi padnu u ocean gdje neće prouzročiti materijalne štete.

Najveći i najpoznatiji svemirski teleskop ikada lansiran, dosada je sakupio 14 godina svemirskog staža. Već je njegova prva fotografija dalekog svemira pokazala kako je NASA napravila katastrofalnu pogrešku, zrcalo teleskopa nije pravilno ispolirano te je taj, najskuplji, teleskop davao - mutne slike.

Pogrešku koju bi bio uočio svaki astronom-amater, NASA je ispravila prilagođavanjem softwarea, a ubrzo i lansiranjem prve servisne misije, kada su na HST-u ugradjene «naočale za vid». Teleskop je tada progledao punim očima, nekoliko godina kasnije, u drugoj servisnoj misiji, većina instrumenata zamijenjena je novim, što je naposlijetku omogućilo puno iskorišćenje njegovih mogućnosti.

Treća servisna misija prema HSTu trebala već je trebala biti realizirana, međutim zbog katastrofe space shuttlea Columbia prije dvije godine, ta je misija otkazana zbog sigurnosnih razloga. Planirana robotička misija za spas HST-a otkazana je zbog velikog rizika robotičkog «popravka na daljinu», je li točku na «i» stavio i nedavni neuspješni experiment na međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS) kada je zakazala experimentalna robot ruka, ostati će u domeni špekulacija.

Sadašnji glavni HST-ov problem su osjetljivi žiroskopi koji mu omogućavaju pravilnu orijentaciju i kojima je prošao vijek trajanja. U slučaju otkaza i trećeg (od ukupno pet) žiroskopa, letjelica može softverskim prilagodbama zadržati stabilnost, međutim ukoliko bi tada otkazao još jedan žiroskop kontrola nad velikom i teškom letjelicom bi bila izgubljena. Mogućnost nekontroliranog pada letjelice na naseljena područja bilo gdje u svijetu bila bi tada opasna, više no potencijalna prijetnja.

(11.02.2005.)