Instrumenti

NSPoint

astronautika
PRIZEMLJEN AVION -TELESKOP "SOFIA"

Marino Tumpić
tumpic@astronomija.co.rs

Početkom februara usvojeni buđetski proračun za Američku svemirsku agenciju izazvao je pravu pomutnju svojim oštrim rezanjima sredstava a time i ukinućem mnogobrojnih projekata, sve na račun forsiranja letova raketoplana sa ljudskom posadom čiji su znanstveni doprinosi u najmanju ruku upitni.

sofia_nasa.jpg (24812 bytes)
sofia_aircraft.gif (52318 bytes)
sofia_small.gif (32601 bytes)

Jedan od izbačenih projekata koji je znanstvenicima trebao dati sliku svemira u dosada gotovo neistraženom infracrvenom dijelu spektra je ogroman, 23-tone masivan, infracrveni stratosferski teleskop "SOFIA" (Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) koji bi montiran u trup "Boeinga 747" i pri letu sa visina od preko 13 km istraživao svemir na dosada neviđeni način, kroz specijalan "prozor" na oplati avionskog trupa.

NASAin administrator Mary Clave u obrazloženju odluke o prekidu programa "SOFIA" spočitava znanstvenicima kako je od početnih 200 milijuna $ projekt dosada progutao gotovo 400 milijuna $ te kako je još barem stotinjak milijuna potrebno da "SOFIA" započne sa praktičnim testovima u letu, a to vjerojatno nije sve prije nego teleskop započne sa kvalitetnim radom. S druge strane, jedan od voditelja projekta, David Black sa Universities Space Research Association, slaže se kako je proračun probijen ali to opravdava znanstveno-tehnološkim i političkim razlozima, te navodi kako predstoji još svega nekoliko mjeseci rada prije nego "SOFIA" postane potpuno operativna.

Za razliku od "Spitzer" infracrvenog teleskopa smještenog u svemiru, "SOFIA" bi se mogla koristiti i preko dvadeset godina uz veoma brzo i lako servisiranje i opremanje novim, kvalitetnijim senzorima.

Svakog tjedna "SOFIA" bi letjela tri puta, izabranim, zračnim rutama sa minimalnim zračnim turbulencijama, na visinama od preko 13 km. Očekuje se da bi rezolucija snimaka sa "SOFIA" teleskopa bila oko tri ili više puta bolja od snimaka sa "Spitzer" teleskopa u svemiru.

(19.02.2006.)