AM Home

Dejan Djordjevic:

Plameno jezero

intervju

Razgovor sa Dejanom Djordjevicem

"Kako klinac sa bujnom mastom postaje pisac SF-a? Da li je izlet u svemir bekstvo iz mraka svakodnevnice? Koliko maste je potrebno da bi se dao intervju za AM? Ako je univerzum zaista nastao slucajno, kao i zivot na Zemlji, onda je moralo da postoji mnogo slucajnosti. Mi za jednu pojavu kazemo da je slucajna ako je nepredvidiva i ako se dogodi samo jednom. Sve posle toga vise ne moze da se podvede pod slucaj. Sa druge strane, svemir je mozda nastao iz crne rupe i mozda mi postojimo bas unutar te crne rupe a da toga nismo ni svesni."

Ovo su reci Dejana Djordjevica mladog i ambicioznog pisca naucne fantastike sa cijim smo se delima susretali tokom proteklih sesnaest godina, koliko je proteklo od objavljivanja njegovog prvog romana "Stazama vecnosti". Djordjevic je, pre svega, visokotirazni pisac, a interesovanje za zanr koji stvara otpocelo je pre dvadeset i pet godina.

Koliko su ona decacka razmisljanja o kosmosu i letecim tanjirima uticala na tvoje opredelenje za SF?

- Krajnja pitanja kosmologije bila su veoma potsticajna za moje pisanje, bas kao i mnogo clanaka o misterijama NLO koje sam procitao u raznim casopisima, mada toga godinama nisam bio svestan. To sam otkrio tek kasnije kada sam, umesto u skolsku tablu i udzbenike, cesce zavirivao u roman "Bliski susreti trece vrste". tada sam pokusao da napisem nesto slicno i dva meseca kasnije uspeo sam da privedem kraju svoj sopstveni SF roman koji se zvao prilicno neobicno, "Spoznaja stvari spolja".

Da li si svoj SF prvenac ponudio nekoj izdavackoj kuci, ili je taj izazov za tebe bio naucna fantastika?

- Smatrao sam da je roman bio dobro napisan, ali ne i dovoljno dobro da bi mogao da bude objavljen, tako da je odlazak do nekog izdavaca za mene ipak bila naucna fantastika. "Spoznaja stvari spolja" bila je za mene neka vrsta intelektualne vezbe na literarnom planu. Tek kasnije, kada sam posle sest meseci rada zavrsio roman "Stazama vecnosti"shvatio sam da mogu da pocnem sa prodajom svojih dela.

Da se osvrnemo na "Stazama vecnosti". U tom romanu govoris o civilizaciji koje je nekada davno postojala na hipoteticnoj planeti Faeton. Da li zaista verujes da je Faeton postojao?

- Faeton je bio svet izmedju svetova a ideja o njegovom negdasnjem postojanju nije moja. Ona datira od pre nekoliko decenija a ja sam je obradio na svoj nacin u romanu. Po toj pretpostavci Faeton je mogao da postoji izmedju orbita Marsa i Jupitera, i na njemu su mogli da se stvore uslovi za postojanje zivota. Nisu morali, naravno, ali su mogli. Ako se to malo prosiri onda je taj zivot mogao da evoluira od elementarnog ka civilizaciji a civilizacija na Faetonu mogla je da nestane u eventualnom nuklearnom sukobu. Ideja za postojanje jednog takvog sveta vezana je za asteroidni pojas izmedju Marsove i Jupiterove orbite sto bi mogli biti ostaci Faetona. Na pitanje da li verujem da je Faeton postojao odgovoricu potvrdno.

U romanu "Prokletstvo" govoris o stvarima koje su vise vezane za horor nego za SF ili se meni samo cini da je tako?

- "Prokletstvo" je nesto izmedju SF-a i horora ili, bolje receno, to je naucna fantastika sa blagom dozom horora. Za razliku od "Stazama vecnosti" koji u izvornom obliku pripada tvrdoj SF a u preradjenoj i dopunjenoj verziji, onoj u kojoj je roman objavljen, spejs operi, "Prokletstvo" se desava na Zemlji, ono je tu medju nama, a aktivirala ga je ekipa antropologa u Hadaru u Etiopiji na obalama muljevite recice Avas i to je to.

Ako nije tajna sta znace reci na kraju romana "adihisvaraih mayaya svaya nidhanam purah manah"? Primetio sam da je dosta citalaca tog tvog dela postavilo isto pitanje.

-  Pa, to i jeste mala tajna. "Prokletsvo" ima svoj nastavak "Prokletstvo-2 komadanje" pa ce se u njemu saznati pravo znacenje tih reci. Jedino sto ovom prilikom mogu da kazem to je da je taj tekst sastavljen od tih sest reci napisan na sanskritu.

Pored romana uspesno pises i price. "Presto", "Obelisk", "Plameno jezero", "Nocna svetlucanja" i "Knjiga prokletsva" su tvoje objavljene price. Ima li ih jos koje si napisao a nisi ponudio izdavacima i koje su?

- O ima ih. Navescu samo neke od njih. "Kraljica ", "Purpurne oci moje Varne", "Begunac", "Boje Sana", "Sokinovo nebo","Sene tame", "Razlog za umiranje", "Slobodan kao ptica u kavezu"...

Da li trenutno pises nesto novo?

- Da. Roman "Prolaz" i studiju o zivotu posle smrti.

Razgovor vodio Srdjan Milcic