Astronomski magazin - H O M E

fwbruar 2003

Ilija Bakić bakic@astronomija.co.yu

VELIKI PISCI NAUČNE FANTASTIKE

Džejms Bliš

Ljudske spore u dubokom svemiru

Džejms Bliš

U svojoj je spisateljskoj karijeri DŽejms Bliš (1921-1975) prošao put od ljubitelja-fana žanra, pripadnika grupe “Futurijanci” (uz Sirila Kornbluta, Frederika Pola, Donalda Volenhajma i Demona Najta, koji će vremenom takođe dospeti u vrhove žanra), saradnika poluprofesionalnih časopisa, sve do cenjenog autora čije delo se pominje kao jedno od relevantnih za prevazilaženje paraliterarnih obrazaca kojima je naučna fantastika robovala do 1950-tih. Nakon godina učenja, od 1940. do 1952, Bliš sa trećim romanom “Zemljanine, vrati se kući” (1955) uzdigao među zapažene pisce svoje generacije; ovaj roman deo je tetralogije “Gradovi u letu”, koju pored “Zemljanina...” čine “Oni će imati zvezde” (1956), “Trijumf vremena” (1958) i “Jedan život za zvezde” (1962).

Serija je bazirana na postavkama o antigravitacionom pogonu pomoću koga čitavi gradovi lete kroz svemir, i postojanju droge koja usporava starenje takvih putnika; sve to uzrokuje nastanak sasvim novih kulturoloških obrazaca i političke sukobe, odnosno susrete sa svakovrsnim čudesima koja kulminiraju samim krajem starog Univerzuma i nastankom novog. Epski širok zamah priče, brojni zapleti i uzbudljive teze čine “Gradove...” nezaobilaznim delom žanra. Godine 1958. pojavio se Blišov roman “Zvezdane spore”, koji varira ideju “pantropije”, gentske mutacije pomoću koje se ljudi prilagođavaju novim planetama; tako izmenjeni ljudi više i ne liče na svoje pretke. Roman je, inače, ’skrojen’ od četiri već ranije u časopisima objavljene novele.

Ovako sjedinjavanje objavljenih priča u romane Blišova je ’karakteristika’, jer i “Gradovi...” su sačinjeni po istom receptu. Bliš se među prvima oprobao i u temama sudara religije i novih, naučno-svemirskih iskustava, i to u tetralogiji “Za takvim znanjem” (romani “Slučaj savesti” 1958, “Doktor Mirabilis” 1964, “Crni uskrs” 1968, “Dan posle strašnog suda” 1970). Pored nekoliko zbirki priča i omladinskih romana, Bliš je napisao 11 knjiga novela rađenih prema scenarijima za TV seriju “Zvezdane staze”, kao i jedan originalan roman u istom miljeu “Spok mora da umre!” (1970). Na kraju, razmišljanja o naučnoj fantastici Bliš je uobličio u knjigama eseja “Stvar pri ruci” (1964) i “Više stvari pri ruci” (1970) u kojima se zalagao za umetničko stasavanje sf žanra.

(jul 2003.)