Astronomski magazin - H O M E

VELIKI PISCI NAUČNE FANTASTIKE

Hari Harison

Dogodovštine veselih heroja

Hari Harison

Hari Harison (1925) prvu naučno-fantastičnu priču objavljuje 1951. godine, da bi od 1955. odustao od svog dotadašnjeg zanimanja strip crtača i ilustratora i posvetio se u potpunosti pisanju, a potom i poslu urednika i antologičara. Ušavši u žanr bez prevelikih ambicija, bavio se različitim temama, uspevajući da njegova proza bude prepoznata kao 'inteligentna pustolovna' naučna fantastika. Rečju, Harison je pisac koji svakako ne otkriva nove vizije, ali vešto barata žanrovskom nasleđem, ima korektan stil pisanja, a u ponekim knjigama uspeva da, na solidnoj zanatskoj osnovi, izgradi i dela koja staju rame uz rame sa vrhunskom naučnom fantastikom.

Svakako najpoznatija Harisonovo delo je serija o 'Pacovu od nerđajućeg čelika', odnosno Sliperi DŽimi Digizu, kriminalcu koji je promenio tabor i, kao predstavnik zakona, pravi red širom svemira. Digizove avanture su, u najboljim izdanjima, vešto smišljenih zapleta, a sve knjige krasi veseli humor zbog koga su vrlo popularne među čitaocima. Seriju čine romani: "Pacov od nerđajućeg čelika" (1961), "Osveta Pacova od nerđajućeg čelika" (1970), "Pacov od nerđajućeg čelika spasava svet" (1972), "Pacov od nerđajućeg čelika traži tebe" (1978), "Pacova od nerđajućeg čelika za predsednika" (1982), "Pacov od nerđajućeg čelika je rođen" (1985), "Pacov od nerđajućeg čelika je regrutovan" (1987), "Pacov od nerđajućeg čelika peva bluz" (1994), "Vizije nerđajućeg čelika" (1992), "Pacov od nerđajućeg čelika ide u pakao" (1996), "Pacov od nerđajućeg čelika se pridružuje cirkusu" (1999).

Harison je napisao i serije "Svet smrti" (u tri nastavka iz 1960, 1964, 1968), "Do zvezda" ("Svet doma" 1980, "Svet zvezda" i "Svet točka" iz 1981) i seriju "Raj" (Eden) o svetu u kome su dinosaurusi ostali primarna vrsta na Zemlji i izgradili civilizaciju u kojoj ima mesta i za ljude ("Zapadno od Raja" 1984, "Zima u Raju" 1986. i "Povratak u Raj" 1988). Od čak 30-tak do sada objavljenjih romana najpoznatiji su "Bil, galaktički heroj" (1965), koji je parodija na militantni roman "Vojnici svemirskog broda" Roberta Hajnlajna, zatim "Mesta, mesta!" (1966), mračna vizija prenaseljene planete (po ovom romanu snimljen je poznati film "Zeleni sojlent"), te "Transatlanski tunel, ura!" (1972).

"Bil, galaktički heroj" je, zahvaljujući odobravanju publike, nastavio da skita po svakavim planetama i izaziva urnebesan smeh u seriji romana koje je Harison pisao sam i sa drugim autorima; posle "Planete robota robova" (1989) slede "Planeta flaširanih mozgova" (1990) napisana sa Robertom Šeklijem, "Planeta bezukusnog zadovoljstva" (1990) sa Dejvidom Bišofom, "Planeta zombi vampira" (1991) sa DŽekom Haldemanom, "Planeta hipika iz pakla" (1991) sa Dejvidom Bišofom, "Konačna besmislena avantura" (1992) sa Dejvidom Harisom.

Svoje priče Harison je sabrao u osam zbirki od kojih su neke tematske: "Rat sa robotima" (1962) parodira priče Isaka Asimova o robotima, a "Jedan korak od Zemlje" (1971) sadrži priče o trenutnom prenosu materije na daljinu. Harison ostaje zapamćen kao pisac humorističke naučne fantastike, tog i dalje retkog a zahvalnog postupka, odnosno kao autor koji je umeo da, vrlo vispreno, razrađuje i dograđuje žanrovsku ikonografiju.

(09.07.2005.)