|
Od osvajača do plena
Smene generacija krizna je faza na svakom polju ljudske delatnosti, praćena neizbežnom dilemom hoće li napori prethodnika biti nastavljeni odnosno naći dostojne sledbenike. Smrt Žila Verna (1828-1905) postavila je pitanje nastavljača dela velikog, svetski poznatog i popularnog pisca. Upravo 1905, u godini Vernove smrti, objavljena je prva priča Morisa Renara (1875-1939) koji će u nastupajućim decenijama biti, uz H. Dž. Velsa i Karela Čapeka, najvažnije pisac ovog žanra u Evropi. Njegov prvi roman "Doktor Lern, podbog" (1908) priča o naučniku koji eksperimentiše sa kreiranjem novih oblika života, od kombinovanja delova raznih organizama (biljaka i životinja, presađivanja mozga jednog mladića u telo bika), sve do stvaranja kiborga (delom mašine delom čoveka). Renarova priča razvija žanrovski obrazac započet "Frankenštajnom" Meri Šeli i nadograđen koju godinu ranije objavljenim "Ostrvom dr. Moroa" H. DŽ. Velsa iz 1896, ali je vizija francuskog pisca u nekim je trenucima dalekovidija i ubedljivija. Roman "Plava opasnost" iz 1910. razbija dotadašnji mit o čoveku kao superiornom biću; u grotesknoj priči moćna rasa Onivajga na površini atmosfere - vazdušnog okeana planete Zemlje, zabacuje udice u dubinu, prema površini, da bi tamo pecala svoju hranu - ljude. Za ovakav šamar i poigravanje antropocentrizmom i nadobudnošću Homo Sapinesa, američka naučna fantastike neće biti spremna još više od pola veka! Treći je Renarov roman "Orlakove ruke" (1920) o pijanisti kome presađuju ruke kriminalca; po romanu su snimljena dva filma koji su potvrdili njegovu popularnost kod široke publike. Junak "Lažnog čoveka" (1921) je div obdaren posebni, elektronskim vidom, a u "Majmunu", romanu iz 1925, posebnim tehnološkim postupkom proizvode se identična androidna stvorenja. Renar je u romanu "Jedan čovek među mikrobima: skerco" (1928) poslao ljude na put u biološki mikrokosmos; popularna naučno fantastična tema ispričana je umešno i uverljivo i nadmaša slična dela nastala u SAD. U poslednjem (posthumno objavljenom) romanu "Gospodar svetlosti" (1948) prati se otkriće posebnog ’dilatacionog’ stakla koje omogućava ’retroviđenje’ proteklih događaja. Renar je autor i četiri zbirke priča: "Nepomično putovanje i druge jedinstvene priče" (1909), "Gospodin Prekosmrt i druge jedinstvene priče" (1913), "Poziv na strah" (1926) i "Karusel misterije" (1929). Moris Renar ostaje zabeležen u istoriji francuske i svetske naučne fantastike kao talentovan, seriozan autor koji je uveo mnoštvo novih tema u žanr (kiborge, genetske manipulacije), odnosno razvio već postojeće, temeljno ih promišljajući, bez jeftinih pirotehničkih trikova. (18.05.2005.)
|