|         | 
        
          | Astronomija i naučna fantastika |  
          | U SUSRET U SUSRET KOLONIZACIJI SVEMIRA |  Naučna fantastika 
		u svojoj nameri da stvori specifične slike-vizije koje je razlikuju od 
		ostalih umetničkih žanrova, poseže za svemirom kao jednim od verovatnih 
		puteva razvoja čovečanstva. Na tom "putu", po prirodi stvari, čovek 
		putuje do planeta i sleće na njih, pokušava da se izbori sa prirodom 
		koju tamo zatiče i izgradi svoj novi dom. Iako je ideja o nastanjenim 
		planetama, onima vidljivim na noćnom nebu, stara, mogućnost da se 
		planete nasele ljudima dugo nije bila u opticaju. Ljudi, odnosno njihovi 
		izaslanici, išli su u posete stanovnicima Meseca, Marsa, ili Venere ali 
		osnivanje kolonija Zemljana novijeg je datuma i nekako se poklapa sa 
		usvajanjem ideje da će se u svemir putovati raketama. Kada je u svest 
		pisaca naučne fantastike ugrađena raketa kao "dovoljno ubedljivo" 
		sredstvo za međuplanetarni let, kao sasvim normalna stvar pojavio se 
		ostanak grupa letača na nekoj planeti, kako onaj prinudan (pokvarila se 
		mašina) tako i onaj dobrovoljan (ostanak u svojstvu diplomate sa Zemlje 
		ili, jednostavno, jer se gostima dopalo mesto, klima ili neka lepa 
		domorotkinja). Sledeći romantičarsko-pionirski poriv raketaš a, prema 
		obrascu osvajanja novih prostora na rodnoj Zemlji (koji vuče korene iz 
		praistorije), kolonije se u daljoj žanrovskoj razradi ideje, 
		podrazumevaju. U takvim naseobinama naučnici će tragati za znanjem, 
		retkim rudama, tragovima drugih civilizacija a obični će naseljenici 
		pokušati da izgrade bolji svet od onog koji su napustili. Kako god bilo 
		da bilo, bez obzira da li se kopaju rudnici ili pravi Drugi Raj, 
		prirodno okruženje planete diktira uslove opstanka.  
        
          | 
            
              | 
				 Članak je 
              preuzet iz  "Astronomije" br. 4
 |  |  Autori naučne fantastike različito su (mal)tretirali znanja astronomije 
		kada je trebalo biti ubedljiv u opisu novokolonizovanog sveta. Palp 
		pisci* su bili najmaštovitiji, odnosno najmanje se obazirali na već 
		poznate činjenice jer je njima, pre svega, trebala egzotična pozornica 
		za pucnjave pa nisu mogli da gube vreme na proučavanje literature a 
		ponekad su im i zablude astronoma davale dobar materijal; tako se u 
		pričama mogu naći i slavni kanali na Marsu ili zbunjujuće tamne strane 
		Meseca ili razne varijante Venere. Ponešto obavezniji prema astronomiji 
		osećali su se brojni ruski pisci oko polovine XX veka – oni su donekle 
		poštovali nauku ali su voleli da daju oduška i mašti što je bilo posebno 
		vidljivo u knjigama o ekspedicijama na planete i borbi sa ćudima 
		nestašne prirode koja stavlja na probu snagu sovjetske tehnike i 
		sposobnosti astronauta; mnoštvo je ovakvih prostodušno-propagandnih 
		priča u kojima se sovjetski astronauti srčano i neustrašivo iskrcavaju i 
		savlađuju prirodne nepogode (čitav podžanr bavi se Venerom i pobedom nad 
		njom, ponekad samo u majici na kratke rukave pošto je tamo vrlo toplo). 
		Najobzirniji prema nauci su pisci tzv "tvrde" naučne fantastike jer oni 
		upravo insistiraju na uverljivosti opisanih planeta. Da bi postigli ovaj 
		efekat oni u dela unose bezbroj podataka, od udaljenosti planete od 
		matičnog sunca, karakteristika orbite, veličine i težine nebeske lopte, 
		atmosfer, reljefa, klime itd itd; no, ovakvo gomilanje činjenica, čak i 
		kada su potpuno verodostojne, ume da bude zamorno i uguši zaplet priče 
		svodeći je na naučno nepopularni opis neke planete a ne umetničko delo 
		o, pre svega, ljudima zatečenim u određenim situacijama.  Odmicanje od Sunčevog sistema, osim što nameće rešavanje problema 
		načina leta na "duge staze", otvarao je i pitanje novih planeta. 
		Zvanična nauka nije imala, sve do pre koju godinu, dokaz da i tamo 
		postoje sistemi planeta koje kruže oko sunaca. Hipoteza, vrlo verovatna, 
		govorila je da nema razloga da se obrazac Sunčevog sistema i dalje ne 
		ponavlja ali – dokaz se nije mogao ponuditi. Naučna fantastika, međutim, 
		nije imala problema sa ovom dilemom jer je odmah, "na blanko", 
		prihvaćeno da oko svakog sunca može da kruži jedna ili više planeta. 
		Uostalom, da nije tako na šta bi se putnici namernici - osvajači 
		iskrcali? Letovi raketama tamo-vamo, bez sletanja, nisu dovoljno 
		dramatični i posle nekog vremena postaju monotoni, a to čitaoci-gledaoci 
		ne vole. Nove planete, posebno one nevidljive i naučnicima nepoznate, 
		dozvoljavale su autorima da se razmahnu u smišljanju bezbrojnih čudesa 
		prirode, sastava tla, klimatskih (ne)prilika itd (poseban "sport" je 
		smišljanje što neobičnijeg imena planete ili, ako se ne ide tim pravcem, 
		davanja zapetljanog i dugačkog višecifreno - slovnog kataloškog broja); 
		onda se na takvu osnovu "montira" život, manje ili više inteligentan, u 
		svim mogućim i nemogućim oblicima. Konačno su na pripremljenu pozornicu 
		sletali vrli kosmonauti da se u nastavku priče zlopate, bore i pobeđuju. 
		Ništa nije moglo da pokoleba ovakav kostur priča jer je, rekosmo, samo 
		novo lice arhetipske situacije. Kada je naučnička potvrda o postojanju planeta dobijena, naučna 
		fantastika je mogla da se isprsi i izjavi «znala sam to sve vreme», ali 
		nekog preteranog trijumfalizma nije bilo jer žanr je već pomalo istrošio 
		ovu temu, ona nije atraktivna kao pre 70-tak godina. Današnje 
		kosmičko-osvajačke avanture nose ono što prve nisu imale – okrenutost 
		ličnim psiho problemima samih osvajača jer se u međuvremenu spoznalo da 
		ne postoje niti "nerđajući" svemirski konkvistadori niti idealni vesnici 
		mira u ljudskom obliku. Raniji dečački optimizam tipa "ja sve mogu", 
		zamenjen je opreznijim promišljanjima uzroka i posledica kako po svet na 
		koji se Zemljani iskrcavaju i tako po ljude-jedinke koji tu rabotu 
		obavljaju. Odgovornost prema šteti koja se tim činom može izazvati u 
		jednom nepoznatom a zaokruženom sistemu, pojavljuje se kao ograničenje 
		pukog avanturističkog duha; s druge strane, niko ko dolazi pod zastavom 
		Zemlje nije a priori dobar, plemenit, nepokolebiv, visokomoralan, 
		sposoban da reaguje adekvatno već može biti, uprkos svim znanjima i 
		treningu, nesiguran, zbunjen, jadan, isfrustriran, rečju, čoveka sa 
		vrlinama i manama. Pogled prema planetama postao je, dakle, čak i pre 
		njihovog osvajanja, ozbiljniji, odrasliji zahvaljući naučnoj fantastici 
		koja je otvorila neka, dotada sasvim nepoznata, pitanja.
 
			
				| Ilija Bakić , književnik, izvrstan 
				poznavalac naučne fantastike. Objavljuje književne prikaze u 
				domaćim časopisima. |  (septembar 
      2004.) vrh |