Mala astronomija - HOME

ma@astronomija.co.yu

Sadržaj MA

Pravimo naš mali...

REČNIK

Masa [mass]- mera otpora koji telo pruža promeni kretanja (telo velike mase teško je pokrenuti, skrenuti ili zaustaviti) ili mera za količinu materije koju neko telo poseduje.

Gravitacija [gravity]- privlačna sila između dva objekta u svemiru. Jačina gravitacije zavisi od mase objekata (telo veće mase ima veću gravitaciju) i od međusobnog rastojanja objekata (bliži se više privlače)

Gustina objekta [object density]- masa podeljena sa zapreminom. Gustina se meri u kilogramima po kubnom metru (ili gramima po kubnom santimetru).

Orbita (putanja) [orbit] - putanja, naješće eliptičnog oblika, kojom se nebesko telo obrće oko drugog tela.  Na našem crtežu crvenim je obojena kružna, a plavim eliptična orbita. Žuta tačka na ovom crteži predstavlja Sunce. Kada je neka planeta najdalje od Sunca onda se nalazi u tački koja se zove afel. Perihel je najudaljenija tačka od Sunca

Parsek [parsec, skraćeno: pc] - mera za dužinu. To ti je nešto jaaako daleko. Ovako se to definiše: parsek je rastojanje sa kojeg se velika poluosa Zemljine putanje vidi pod uglom od jedne lučne sekunde. Iznosi 3,26 svetlosnih godina, ili 206 265 astronomskih jedinica (AU).

(april 2003.)