Mala astronomija - HOME

ma@astronomija.co.yu

Sadržaj MA

Nama najbliža zvezda je

SUNCE
    NIKAD NE GLEDAJ U SUNCE JER MOŽEŠ DA OŠTETIŠ VID !!!

Sunce je baš na pravom mestu. Da je bliže bilo bi nam ovde na Zemlji jako toplo, a da je dalje smrzli bismo se. Da je Sunce jako daleko na našoj planeti dan bi bio taman kao sada kada je noć, a Sunce bi izgledalo kao neka malo sjajnija zvezda. Tada ne bi bilo ni biljaka ni životinja, ni nas jer bi bilo nezamislivo hladno. (Možda bi onda na Zemlji živela neka druga bića, neka kojima ne treba toliko puno svetlosti i toplote.) Sunca nas greje i daje nam svetlo i zato kažemo da je ono izvor našeg života.

Sunce je tačno tamo gde treba da bude: 150 miliona kilometara daleko od nas.
Moj najbolji drug, Marko, od mene je daleko 1,5 kilometar i do njega peške dođem za 15 minuta. Sunce je 100.000. 000 puta dalje i do njega bi mi peške trebalo 1.500.000.000 minuta, a to je 285
2 godine. Dugo. Brže je ako idem nekim prevoznim sredstvom. Recimo naš Svemirski istraživački brod Milutin može da ide neograničenom brzinom. Ako leti brzinom svetlosti onda mu do Sunca treba svega 499 sekundi što je 8,3 minuta. Možemo reći i 499 svetlosnih sekundi, odnosno,  8,3 svetlosna minuta pošto ide brzinom svetlosti.

Idemo sada do Sunca da ga istražimo. Ono je daleko, ali mi ćemo da skoknemo do njega Milutinom. Rrrr i već smo stigli.

NIKAD NE GLEDAJ U SUNCE JER MOŽEŠ DA OŠTETIŠ VID !!!

Sunce: gore gledano bez naočara, dole sa specijalnim naočarima (tj. filterima)

Naš Svemirski istraživački brod ima specijalne naočare za posmatranje Sunca. One smanjuju zaslepljujuću i opasnu Sunčevu svetlost pa možemo da vidimo kako Sunce stvarno izgleda.

Sunce je, kao i ostale zvezde, ogromna užarena kugla gasa. Prečnik Sunca je 1milion i 392 hiljade kilometara (1392000 km). Znaš li koliko je to? Vidi, planeta na kojoj ti živiš, Zemlja, ima prečnik od 12 756 km. U prečnik Sunca moglo bi da stane 109 Zemlji!

Prečnik Sunca je 109 puta veći od pečnika Zemlje. Plave tačkice na crtežu predstavljaju Zemlju.

Ali Sunce nije baš velika zvezda. A nije ni sasvim mala, nego srednja. Sve je to relativno. U poređenju sa vrlo velikim zvezdama Sunce je malo, ali kada ga poredimo sa jako malim zvezdama Sunce je veliko.

Ovo je ogromna, gigantska, zvezda Aldebaran. Njen prečnik je 39 puta veći od prečnika Sunca. Sunce je na ovoj slici predstavljeno žutom tačkom u sredini da bismo bolje sagledali veličinu Aldebarana. A ima i većih zvezda od Aldebarana.

mali astronomski

planeta

planet

zemlja

earth

S druge strane ima mnogo manjih zvezda od Sunca. Recimo, zvezdica Sirius B (na ovoj slici stoji pored Sunca dole desno) ima 50 puta manji prečnik od našeg Sunca.

hoću da saznam više