Katastrofa  kolumbije
Letovi

Siniša Lavrnja:

Da li je posada Kolumbije mogla biti spasena?

< 1. 2.

nesreće

Mali broj Amerikanaca je uopšte bio i svestan da se Kolumbija nalazi u svemiru prošle subote sve dok se nije srušila što je ponovo zaokupilo medijsku pažnju. Danas je Nasa izgleda u stanju da zaokupi pažnju javnosti samo kada se nesto loše desi.

Oktobra 1999. g. 200 miliona dolara vredan projekat Mars Orbiter je izgoreo u Marsovoj atmosferi nakon što je preleteo razdaljinu od 670 miliona kilometara.

Razlog? Lockheed Martin koji je izgradio Orbiter je pružio informacije za kontrolni pogon letelice u engleskim merama (inch). Nasa je mislila da su u pitanju metricke mere (cm).

Nakon toga budžet je još više smanjen i flota je počela da izgleda iskorišćena dok je katastrofa samo čekala da se dogodi pri lansiranju.

* 1999.
Lansiranje Columbije je odloženo zbog curenja vodonika.
Discovery nije lansiran zbog oštećenja žica, oštećenja na dovodu goriva i na motoru.

*Januar 2000.
Lansiranje Endeavoura je odloženo zbog otkazivanja kompjutera i oštećenja žica.

*Avgust 2000.
Inspekcija povezanosti žica na Kolumbiji je otkrila 3.500 oštećenja na istima.

*Oktobar 2000.
Let broj 100 je otkazan zbog pogrešnog postavljanja sigurnosnog klina i zbog oštećenja spoljnog rezervoara za gorivo.

*April 2002.
Otkazano lansiranje Atlantisa zbog curenja vodonika.

*Avgust 2002.
Lansirna rampa za šatl je zatvorena nakon otkrivanja pucanja cevi za dovod goriva.

Generalni inspektor je upozorio samo mesec dana ranije da program sigurnosti šatla nije uopšte propisno ostvaren i urađen.

Bill Nelson senator Floride, koji je i sam leteo na Kolumbiji kao astronaut je upozorio američki Senat da su neka kritična poboljšanja sigurnosti šatla otkazana usled smanjenja budžeta. "Bojim se da ako ne pružimo novčanu podršku programu spejs šatl za poboljšanje sigurnosti, naša država ima da plati cenu koju nećemo moći podneti" rekao je Nelson septembra 2001.

"Mi smanjujemo budžet šatlu i time samo povećavamo šanse katasfrofalnih gubitaka" upozorio je još Nelson.

flota

Nakon gubitka Kolumbije, Nasina flota je ostala na samo tri letelice Discovery, Atlantis i Endeavour.

Do sada je samo šest letelica napravljeno. Prvi je bio Enterprise 1977. koji nije leteo u svemir, već je služio za testove i ispitivanja letenja kroz atmosferu pre nego što svemirske misije mogu početi.

Prvi šatl koji je poleteo u svemir je bio Kolumbia 1981. koju je sledi Challenger 1983. Sledeći je bio Discovery 1984. i zatim Atlantis 1985.

Poslednji trenuci Kolumbije

Nakon što je Challenger izgubljen 1986. izgradjen je Endeavour koji je prvi put poleteo 1992.

istraživanja će se nastaviti

Svemirska istraživanja i letovi će se sigurno nastaviti za dobrobit čovečanstva uprkos sve većem broju zahteva za njihovu obustavu pogotovu u Americi. Koliko mi dugujemo ovim hrabrim ljudima toliko nas ova tragedija podseća da istraživanje svemira košta ljudske živote i da ova nesreća verovatno nije ni zadnja.

Uzroci ove nesreće mogu učiniti buduće misije sigurnijim na očigledno rizičnom putu ka budućnosti. Pitanje je samo koliko će još ljudi dati danak u svojim životima pre nego mi sebe možemo nazvati "svemirskim putnicima".

Ono što mi treba da učinimo je da im odamo počast i da ih ne zaboravimo.

Posada spejs šatla Kolumbija
Rick Douglas Husband, astronaut, pilot, oženjen, otac dvoje dece. Rođen je 12. jula 1957. u državi Teksas (SAD). Poginuo 1. februara 2003. u eksploziji spejs šatla Kolumbija. Imao je dva leta, u svemiru proveo 25,74 dana.
William Cameron McCool, astronaut, pilot, oženjen. Rođen 23. septembra 1961. u Kaliforniji (SAD). Poginuo 1. februara 2003. u eksploziji spejs šatala Kolumbija. Imao je jedan svemirski let. U svemiru proveo 15,94 dana.
Michael Phillip Anderson, oženjen, rođen 25. decembra 1959. u Nju Jorku (SAD). Poginuo 1. februara 2003. u eksploziji spejs šatla Kolumbija. Imao je dva leta u svemir u kome je ukupno proveo 24,77 dana.
Dr Kalpana Chawla, astronaut, udata, rođena 1. jula 1961. u Indiji. Poginula 1. februara 2003. u eksploziji spejs šatla Kolumbija. Dva puta je letele u svemir u kome je provela ukupno 31,63 dana.
David McDowell Brown, astronaut, neoženjen, rođen 16. aprila 1956. u Virdžiniji (SAD). Poginuo 1. februara 2003. u eksploziji spejs šatla Kolumbija. Imao jedan let u semir u koe je proveo 15,94 dana
Laurel Blair Salton Clark, astronaut, udata, jedno dete. rođena 10. marta 1961. u Ajovi (SAD). Poginula 1. februara 2003. u eksploziji spejs šatla Kolumbija. Imala je jedan let u svemir u kome je provela 15,94 dana
Ilan Ramon, astronaut, pilot, oženjen, četvoro dece. Rođen 20. juna 1954. u Izraelu. Poginuo 1. februara 2003. u eksploziji spejs šatla Kolumbija. Jedan let u svemir u kome je proveo 15,94 dana.

< 1. 2.