Nebeski događaji

Koje zvezde su sada na nebu

Godišnje
Efemeride
Faze Meseca
Sumraci

nebeski događaji
jun 2004.
Siniša Lavrnja
vandergraaf@sympatico.ca

PLANETE

Svakako događaj meseca pa možda čak i godine je tranzit VENERE preko Sunčevog diska.

Ovo je prvi tranzit nakon 1882. godine čiji će tok biti vidljiv iz Evrope i Afrike, dok će Severna Amerika videti samo kraj tranzita. Više o tranzitu Venere

Početkom juna Venera je još uvek vidljiva svega par stepeni iznad severozapadnog horizonta odmah nakon zalaska Sunca. Venera će se nedugo nakon tranzita, tačnije polovinom juna ponovo pojaviti u ranu zoru na istočnom nebu svega pola sata pre izlaska Sunca. Do kraja meseca, planeta će biti već više od 10 stepeni iznad istočnog horizonta pre nego što se Sunce pojavi, što je dovoljno visoko i dugo za osmatranje. Zadnje nedelje u junu Venera će se nalaziti u blizini zvezde Aldebaran udaljena svega nešto više od jednog stepena. Lep prizor za osmatranje dvogledom u rano jutro.

JUPITER je lako naći u samo veče pošto je najsjajnija svetlosna tačka na jugozapadnom nebu. Može se odlično posmatrati teleskopom nekoliko sati nakon sumraka sve dok se ne spusti nisko ka horizontu. Sa obzirom da je Jupiter krajem maja bio u istočnoj kvadraturi, ovaj mesec je dobar za osmatranje eklipsi i drugih dogadjaja Jupiterovih meseca.

SATURN i veoma bledi MARS su nisko na severozapadnom nebu u sumrak početkom juna. Mars će se nalaziti svega četiri stepena iznad Saturna sjajeći 1,7 magnitudom i tokom meseca sve se više udaljava od Saturna. Krajem meseca Saturn će nestati iza horizonta, dok će Mars postati težak za osmatranje jer će se nalaziti svega nekoliko stepeni iznad horizonta.

MERKUR nije vidljiv tokom većine ovog meseca. Najunutrašnja planeta Sunčevog sistema se nalazi u gornjoj konjukciji sa Suncem 18-og juna. Merkur će biti vidljiv, i to teško, samo pola sata nakon zalaska Sunca zadnje nedelje u junu.

URAN i NEPTUN se mogu videti na jugoistočnom nebu pre zore. Neptun u sazvežđu Jarca sija 7,8 magnitudom i nalazi se na oko 1,5 stepeni severoistočno od zvezde Theta Capricorni (4,1mag.), dok je Uran (5,8 mag) u obližnjem centralnom delu Vodolije u blizini oko 1,5 stepeni od zvezde Sigma Aquarii (4,8 mag).

PLUTON je u opoziciji 11-og juna kada se nalazi visoko na južnom nebu u sazvežđu Zmije (Serpents Cauda). Tokom cele noći sijaće bledo 14-om magnitudom i pronaći ovu planetu predstavlja ogroman izazov, pogotu što se nalazi u delu neba na ivici Mlečnog Puta koje je bogato zvezdama.