Nebeski događaji

Koje zvezde su sada na nebu

Godišnje
Efemeride
Faze Meseca
Sumraci

nebeski događaji
maj 2004.
Siniša Lavrnja
vandergraaf@sympatico.ca

PLANETE

22.5.2004.

Mesec, Venera, Mars i Saturn će nam pružiti uživanje tokom večeri 21-og, i 22-og maja. Ovo će biti prilika za merenje kretanja ovih objekata preko naba i u odnosu jednog na drugo. Sada se već može osmatrati prilazak Venere ka Suncu preko čijeg će diska preći tokom sledećeg meseca. U veče 22-og će se sakupiti atraktivna grupa objekata iznad zapadnog horizonta. Saturn, Mars i Mesec će biti odmah iznad Venere a tik ispod zvezda Pollux i Castor iz sazvežđa Blizanaca.

Prva stvar koja se zapazi u sumrak tokom prve polovine maja je briljantna VENERA koja sjaji na zapadu skoro 40 stepeni iznad horizonta, zalazeći skoro 3,5 sata nakon Sunca. Tokom druge polovine maja Venera će početi brzo da se spušta ka horizontu, nestajući iz vidika početkom sledećeg meseca. Već početkom treće nedelje Venera će se spustiti na oko 27 stepeni zalazeći 2,5 sata nakon Sunca. Sa njenim spuštanjem ka horizontu i njen sjaj će početi da opada. Krajem maja Venera će biti tek 9 stepeni iznad zapadnog horizonta u vreme zalaska Sunca. Pred kraj meseca maja Venerin disk će biti samo 10% osvetljen dok će prečnik diska iznositi 50".

Planete sredinom maja 2004.

MERKUR će biti vidljiv sredinom meseca veoma nisko na istočnom horizontu oko pola sata pre izlaska Sunca. Nalaziće se u najvećoj elongaciji 26 stepeni zapadno od Sunca tokom 14-og maja.

Ipak, 16-ti maj će pružiti najbolju priliku za osmatranje ove planete zato što će se tada nalaziti oko 5 stepeni od Meseca. Sjajeći samo 0,5 magnitudom, Merkur neće biti baš lako uočljiv.

MARS slabo sija 1,7 magnitudom iznad Venere tokom večeri, od koje se polako udaljava, približavajući se u isto vreme SATURNU.

Saturn, 22.5.

10-og maja Mars će se nalaziti tačno na pola puta između Venere i Saturna. Već 22-og maja, Mars i Saturn će prići jedno drugome na svega dva stepena, u isto vreme udaljeni svega 3 stepena od Meseca. Dve noći kasnije razdaljina između Marsa i Saturna će biti manja od dva stepena. Saturnov disk sada iznosi 17" dok su prstenovi 39". Ovo pruža mogućnost da se vidi senka prstenova na disku planete što stvara trodimenzionalni efekat u okularu teleskopa. Zalazeći oko ponoći početkom maja, Saturn će već krajem meseca nestati sa vidika oko 9:30 uveče, tako da su ovo zadnji dani za osmatranje ove planete.

JUPITER je izdvojen i udaljen od ostalih planeta visoko na jugu tokom večeri. Kralj planeta će se zaustaviti završavajući svoje retrogradno kretanje tokom večeri 5-og maja. Predzadnjeg dana maja Jupiter će se naći u istočnoj kvadraturi što čini veoma pogodnim za osmatranje kretanja njegova četiri velika satelita.

NEPTUN i URAN se mogu videti na južnom nebu pre svitanja. PLUTON je skoro u opoziciji i može se videti tokom noći teleskopom od najmanje 10".