Nebeski događaji

novembar 2004.
Siniša Lavrnja
vandergraaf@sympatico.ca

PLANETE

MERKUR je vidljiv u rano veče tokom druge polovine novembra. Moći ce se videti, mada teško, oko pola sata nakon zalaska Sunca nisko na jugozapadnom nebu. Merkur će dostići najveću elogaciju tokom večeri 20-og novembra.

VENERA je početkom meseca nerazdvojna sa Jupiterom što će kulminirati nezaboravnom konjukcijom u jutra 4-og i 5-og novembra, tokom kojih će dve planete biti udaljene jedna od druge manje od jednog stepena. Oko 2 h po Svetskom vremenu razmak između dve planete će iznositi svega 0,55 stepena (ali tada će obe planete biti ispod našeg horizonta te treba pričekati rano jutro da se one pomole na našem nebu). Tokom ostatka novembra Venera će nastaviti da se spušta ka horizontu. Zanimljiva konjukcija će se dogoditi i 2. novembra između Venere i zvezde Eta Virginis na udaljenosti od pola stepena i tokom 6. novembra kada će Venera biti udaljena jedan stepen od Porime (Gamma Virginis). Novembra 17-og Venera će proći na 4 stepena od zvezde Spica.

MARS se početkom meseca nalazi u blizini zvezde Spica nisko na jugoistočnom nebu oko sat vremena pre izlaska Sunca, postepeno se penjući sve više na nebu tokom novembra.

JUPITER se tokom novembra sve više penje na nebu. Sjaji -1,7 magnitudom.
Novembra 9-og posmatrači iz severne Amerike će moći osmatrati kako Jupiter nestaje iza Meseca. Okultacija će se dogoditi tokom dnevne svetlosti.

SATURN se pojavljuje iznad horizonta oko 10 sati uveče početkom meseca i dva sata ranije krajem meseca. Planeta se nalazi skoro poravnata sa zvezdama Castor i Pollux iz sazvezdja Blizanaca. Tokom 8-og novembra Saturn je stacionaran nakon čega započinje retrogradno kretanje.

URAN i NEPTUN dostižu istočnu kvadraturu ovog meseca (90 stepena od Sunca), i vide se tokom večernjih sati na južnom nebu.

PLUTON nije vidljiv ovog meseca.